Саме в дошкільний період у дитини формуються не тільки якості і
властивості психіки, які визначають собою загальний характер її поведінки, її
відносин до соціального оточення, але і ті, які є основою для майбутнього
розвитку і виражаються в психологічних новоутвореннях.
Тому в дитячому садку практичний
психолог спрямовує свою діяльність на:
-
раннє виявлення
дітей із проблемами розвитку та надання їм своєчасної допомоги (порушення психічного
розвитку, емоційно-вольової сфери, поведінкові порушення, проблеми взаємовідносин
з однолітками, педагогами, батьками);
-
надання допомоги
дітям та сім’ям, які опинились в складних життєвих обставинах, у стані стресу,
конфлікту, захист їх прав та інтересів;
-
надання допомоги
педагогам, батькам у створенні необхідних умов для гармонійного розвитку дитини,
її соціалізації;
-
розвиток здібностей
та інтересів дитини;
-
формування
психологічної культури дітей, батьків, педагогів.
Психолого-педагогічний
супровід освітнього процесу в дошкільному закладі може здійснюватись у
співпраці з усіма суб’єктами освітнього процесу: дітьми, батьками, педагогами
та, у разі необхідності, суміжними спеціалістами (дефектологами, медиками
тощо). Вихователь використовує рекомендації психолога, здійснює педагогічний
супровід розвитку дитини, а батьки підтримують дитину, забезпечуючи їй
емоційний комфорт, захист, любов і тепло.
Основні
напрямки роботи психолога в дошкільному закладі визначаються Положенням про
психологічну службу системи освіти України, листом МОН про «Пріоритетні напрями
роботи психологічної служби у системі освіти на 2019/2020 н.р.».
Основними
напрямами діяльності практичного психолога
дошкільного навчального закладу, які забезпечують вирішення завдань
психологічного супроводу розвитку дитини, є діагностична, просвітницька, профілактична, консультативна
та корекційна робота. Також сюди входить навчальна діяльність,
організаційно-методична та зв’язки з громадськістю.
Психологічна
діагностика, яка
передує корекційній роботі і спрямована на отримання даних необхідних для
планування подальшої роботи
з дитиною, педагогами, батьками.
Мета – поглиблене психолого-педагогічне вивчення дитини протягом всього
дошкільного періоду, виявлення причин виникнення негативної поведінки чи
емоційного стану.
Психологічна
діагностика дитини здійснюється за такими напрямами:
- вивчення рівня адаптації дитини до дошкільного закладу;
- вивчення динаміки розвитку пізнавальної, емоційно-вольової та особистісної сфер;
- вивчення особливостей взаємин вихователя з дітьми і дітей між собою, дитини з батьками;
-
вивчення стилів сімейного виховання;
- виявлення
дітей, які мають відхилення в поведінці, особистісному розвитку, перебувають
стресі;
-
вивчення рівня емоційного благополуччя дитини.
Діагностичний
матеріал повинен відповідати віку дитини, поставленій меті. Результати психодіагностичних
досліджень психолог записує у Протокол
індивідуальної чи групової психологічної діагностики і розробляє
рекомендації.
Корекційна
робота здійснюється з
метою відновлення цілісності особистості, усунення негативних форм поведінки поведінки
дитини або навчання нових форм безконфліктного спілкування та взаємодії.
На основі
психологічного діагнозу складається чи підбирається корекційної-розвивальна
програма, яка містить мету, напрями корекції, психологічні механізми допомоги,
у ній також зазначається кількість занять, їхня частота та тривалість одного
заняття, перераховуються методи та прийоми, які будуть використовуватися,
визначається форма занять. Корекційно-розвивальні
заняття можуть проводитись в індивідуальній або груповій формі. Вибір форми
занять залежить від мети та стану розвитку
самої дитини. Важливм в
цьому напрямі є надання батькам зворотнього зв’язку про
хід корекційної роботи, оцінка
результативності програми і складання рекомендацій
щодо виховання й навчання дітей, спрямованих на закріплення позитивних
результатів корекційної роботи.
Інформація щодо
корекційно-розвивальної роботи (програма, відвідування занять) фіксуються в
журналі обліку проведення
корекційних занять.
Зміст
корекційної
роботи:
-
формування
позитивного ставлення дитини до закладу, до дітей в групі, вихователів;
-
корекція негативних
емоційних станів;
-
формування
комунікативних навичок, навичок безконфліктного спілкування;
-
усунення негативних
проявів поведінки;
-
розвиток
пізнавальних процесів та здібностей;
-
розвиток соціально-спрямованих
навичок поведінки та комунікативних умінь.
Просвітницька
робота в
умовах дитячої установи здійснюється шляхом інформування батьків і вихователів
про характерні особливості та проблеми психічного розвитку на
кожному році дошкільного періоду, які вимагають уваги з метою попередження їх
загострення, про відхилення
в розвитку і поведінці дітей, про важливість
урахування психологічних новоутворень дошкільного віку та їх вплив на подальший
розвиток дитини, питання адаптації дитини до закладу, проблеми спілкування між
дитиною і батьками тощо. Важливе місце повинна займати інформація про негативні
явища в суспільстві (торгівля, експлуатація, насильство) і як їх уникнути.
Тематичний
зміст просвітницької роботи може визначається як по запитах батьків і
вихователів, так і за ініціативою психолога. Форми роботи – педради, батьківські збори, психолого-педагогічний консиліум, лекторій, психолого-педагогічний клуб, "круглий стіл", розміщення інформації на стендах, "куточках" з
різних питань сімейного виховання.
Консультування - індивідуальна форма
роботи психолога з батьками і вихователями. Здійснюються консультації по
запиту адміністрації, батьків і вихователів з проблем розвитку, навчання і
виховання дітей.
Консультації
практичного психолога дошкільного навчального закладу з питань розвитку та виховання
дітей мають на меті допомогти педагогам, батькам краще зрозуміти причини
особливостей поведінки дитини, налагодити взаємодію, зрозуміти її потреби і
вирішити конфліктні ситуації, навчитися підтримувати дитину у важких життєвих
ситуаціях.
Профілактична
робота спрямована на попередження порушень у динаміці
розвитку дітей та усунення причин, які деформують розвиток особистості; запобігає виникненню конфліктних ситуацій в освітньому
процесі, сприяє налагодженню міжособистісних стосунків. Важливою темою на
сьогодні є профілактика насильства над дітьми.
Особливість
профілактичної діяльності працівника психологічної служби з дітьми дошкільного
віку полягає в опосередкованості впливу на дитину через батьків і вихователів.
Тобто психолог дошкільного закладу повинен вміти проаналізувати проблемну
ситуацію, спрогнозувати її хід та результат і організувати в цих цілях
учасників освітнього процесу (дитина, однолітки, батьки, педагоги,
адміністрація) для її вирішення.
Важливим
напрямом роботи практичного психолога дошкільного закладу
є надання психолого-педагогічної допомоги
вихованцям і батькам, які опинились в складних життєвих обставинах, перебувають
у кризовій ситуації (постраждали від соціальних, техногенних, природних
катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали насильства
тощо), дітям внутрішньо переміщених
осіб, з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності.
Соціально-педагогічний супровід дітей з особливими
освітніми потребами та інших учасників освітнього процесу, які працюють
в умовах створення інклюзивних груп спрямований на попередження та усунення у дітей з ООП чинників, які
заважають їм адаптуватись до закладу, забезпечення оптимального розвитку з
метою їх соціалізації.
Організаційно-методична
робота.
Планування практичного психолога закладу дошкільної освіти
здійснюється відповідно до нормативно-правових документів, які видані МОН,
ІМЗО, ОКІППО. Річне планування психолог здійснює відповідно до перспективного та річного плану
закладу в якому він працює, потреб
здобувачів освіти і веде документацію згідно листа МОН «Про типову документацію
працівників психологічної служби у системі освіти України».
Документація практичного психолога дошкільного закладу:
·
річний план роботи,
·
журнал практичного психолоога,
·
протокол індивідуальної психологічної діагностики,
·
протокол групової психологічної діагностики,
·
протокол індивідуальної
психологічної консультації,
·
облік проведення корекційних занять,
·
графік роботи.
Таким чином, психолог забезпечує супровід дитини з перших
днів перебування в дитячому садку, максимально сприяючи її повноцінному
психічному і особистісному розвитку. Саме в дошкільний період у дитини йде
закладка власної індивідуальності. Тому на психологові лежить відповідальність -
структурувати освітній процес так, щоб він працював на розвиток дитини. Адже
часто те, що буде несформоване вчасно в певний період, надолужити надалі буде
дуже важко або зовсім неможливо.
Нажаль, вирішити психологічні проблеми дітей
тільки в умовах дитячого садка, на заняттях з психологом неможливо. Тільки
спільна плідна робота батьків, педагогів, дітей та ін. спеціалістів, їх бажання допомогти дитині подолати проблемні моменти, дасть позитивний результат.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.