28 серпня 2019 р.

Пріоритетні напрямки роботи практичного психолога в дошкільному освітньому закладі на 2019-2020 н.р.



  Криза в економічному та суспільному житті країни, реформування системи освіти, поява нових законів – все це вплинуло й на зміну завдань та змісту діяльності практичного психолога в дошкільному закладі.
 Метою діяльності працівників психологічної служби дошкільного закладу є забезпечення оптимальних соціально-психологічних умов для збереження психологічного здоров’я дитини в процесі її психолого-педагогічного супроводу відповідно до вікових норм та індивідуальних особливостей дитини.
Саме в дошкільний період у дитини формуються не тільки якості і властивості психіки, які визначають собою загальний характер її поведінки, її відносин до соціального оточення, але і ті, які є основою для майбутнього розвитку і виражаються в психологічних новоутвореннях.


Тому в дитячому садку практичний психолог спрямовує свою діяльність на:
-           раннє виявлення дітей із проблемами розвитку та надання їм своєчасної допомоги (порушення психічного розвитку, емоційно-вольової сфери, поведінкові порушення, проблеми взаємовідносин з однолітками, педагогами, батьками);
-           надання допомоги дітям та сім’ям, які опинились в складних життєвих обставинах, у стані стресу, конфлікту, захист їх прав та інтересів;
-           надання допомоги педагогам, батькам у створенні необхідних умов для гармонійного розвитку дитини, її соціалізації;
-           розвиток здібностей та інтересів дитини;
-           формування психологічної культури дітей, батьків, педагогів.

Психолого-педагогічний супровід освітнього процесу в дошкільному закладі може здійснюватись у співпраці з усіма суб’єктами освітнього процесу: дітьми, батьками, педагогами та, у разі необхідності, суміжними спеціалістами (дефектологами, медиками тощо). Вихователь використовує рекомендації психолога, здійснює педагогічний супровід розвитку дитини, а батьки підтримують дитину, забезпечуючи їй емоційний комфорт, захист, любов і тепло.
Основні напрямки роботи психолога в дошкільному закладі визначаються Положенням про психологічну службу системи освіти України, листом МОН про «Пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2019/2020 н.р.».

Основними напрямами діяльності практичного психолога дошкільного навчального закладу, які забезпечують вирішення завдань психологічного супроводу розвитку дитини, є діагностична, просвітницька, профілактична, консультативна та корекційна робота. Також сюди входить навчальна діяльність, організаційно-методична та зв’язки з громадськістю.

Психологічна діагностика, яка передує корекційній роботі і спрямована на отримання даних необхідних для планування подальшої роботи з дитиною, педагогами, батьками. Мета – поглиблене психолого-педагогічне вивчення дитини протягом всього дошкільного періоду, виявлення причин виникнення негативної поведінки чи емоційного стану.
Психологічна діагностика дитини здійснюється за такими напрямами:
- вивчення рівня адаптації дитини до дошкільного закладу;
- вивчення динаміки розвитку пізнавальної, емоційно-вольової та особистісної сфер;
- вивчення особливостей взаємин вихователя з дітьми і дітей між собою, дитини з батьками;
- вивчення стилів сімейного виховання;
- виявлення дітей, які мають відхилення в поведінці, особистісному розвитку, перебувають стресі;
- вивчення рівня емоційного благополуччя дитини.
Діагностичний матеріал повинен відповідати віку дитини, поставленій меті. Результати психодіагностичних досліджень психолог  записує у Протокол
індивідуальної чи групової психологічної діагностики і розробляє рекомендації.

Корекційна робота здійснюється з метою відновлення цілісності особистості, усунення негативних форм поведінки поведінки дитини або навчання нових форм безконфліктного спілкування та взаємодії.
На основі психологічного діагнозу складається чи підбирається корекційної-розвивальна програма, яка містить мету, напрями корекції, психологічні механізми допомоги, у ній також зазначається кількість занять, їхня частота та тривалість одного заняття, перераховуються методи та прийоми, які будуть використовуватися, визначається форма занять. Корекційно-розвивальні заняття можуть проводитись в індивідуальній або груповій формі. Вибір форми занять залежить від мети та стану розвитку самої дитини. Важливм в цьому напрямі є надання батькам зворотнього зв’язку про хід корекційної роботи, оцінка результативності програми і складання рекомендацій щодо виховання й навчання дітей, спрямованих на закріплення позитивних результатів корекційної роботи.
Інформація щодо корекційно-розвивальної роботи (програма, відвідування занять) фіксуються в журналі обліку проведення корекційних занять.

Зміст корекційної роботи:
-         формування позитивного ставлення дитини до закладу, до дітей в групі, вихователів;
-         корекція негативних емоційних станів;
-         формування комунікативних навичок, навичок безконфліктного спілкування;
-         усунення негативних проявів поведінки;
-         розвиток пізнавальних процесів та здібностей;
-         розвиток соціально-спрямованих навичок поведінки та комунікативних умінь.

Просвітницька робота в умовах дитячої установи здійснюється шляхом інформування батьків і вихователів про характерні особливості та проблеми психічного розвитку на кожному році дошкільного періоду, які вимагають уваги з метою попередження їх загострення, про відхилення в розвитку і поведінці дітей, про важливість урахування психологічних новоутворень дошкільного віку та їх вплив на подальший розвиток дитини, питання адаптації дитини до закладу, проблеми спілкування між дитиною і батьками тощо. Важливе місце повинна займати інформація про негативні явища в суспільстві (торгівля, експлуатація, насильство) і як їх уникнути.
Тематичний зміст просвітницької роботи може визначається як по запитах батьків і вихователів, так і за ініціативою психолога. Форми роботи педради, батьківські збори, психолого-педагогічний консиліум, лекторій, психолого-педагогічний клуб, "круглий стіл", розміщення інформації на стендах, "куточках" з різних питань сімейного виховання.

Консультування - індивідуальна форма роботи психолога з батьками і вихователями. Здійснюються консультації по запиту адміністрації, батьків і вихователів з проблем розвитку, навчання і виховання дітей.
Консультації практичного психолога дошкільного навчального закладу з питань розвитку та виховання дітей мають на меті допомогти педагогам, батькам краще зрозуміти причини особливостей поведінки дитини, налагодити взаємодію, зрозуміти її потреби і вирішити конфліктні ситуації, навчитися підтримувати дитину у важких життєвих ситуаціях.

Профілактична робота спрямована на попередження порушень у динаміці розвитку дітей та усунення причин, які деформують розвиток особистості; запобігає виникненню конфліктних ситуацій в освітньому процесі, сприяє налагодженню міжособистісних стосунків. Важливою темою на сьогодні є профілактика насильства над дітьми.
Особливість профілактичної діяльності працівника психологічної служби з дітьми дошкільного віку полягає в опосередкованості впливу на дитину через батьків і вихователів. Тобто психолог дошкільного закладу повинен вміти проаналізувати проблемну ситуацію, спрогнозувати її хід та результат і організувати в цих цілях учасників освітнього процесу (дитина, однолітки, батьки, педагоги, адміністрація) для її вирішення.


Важливим напрямом роботи практичного психолога дошкільного закладу
є надання психолого-педагогічної допомоги вихованцям і батькам, які опинились в складних життєвих обставинах, перебувають у кризовій ситуації (постраждали від соціальних, техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали насильства тощо), дітям внутрішньо переміщених осіб, з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності.

Соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами та інших учасників освітнього процесу, які працюють в умовах створення інклюзивних груп спрямований на попередження та усунення у дітей з ООП чинників, які заважають їм адаптуватись до закладу, забезпечення оптимального розвитку з метою їх соціалізації.

Організаційно-методична робота.
Планування практичного психолога закладу дошкільної освіти здійснюється відповідно до нормативно-правових документів, які видані МОН, ІМЗО, ОКІППО. Річне планування психолог здійснює відповідно до перспективного та річного плану закладу в якому він працює, потреб здобувачів освіти і веде документацію згідно листа МОН «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України».
Документація практичного психолога дошкільного закладу:
·        річний план роботи,
·        журнал практичного психолоога,
·        протокол індивідуальної психологічної діагностики,
·        протокол групової психологічної діагностики,
·        протокол індивідуальної психологічної консультації,
·         облік проведення корекційних занять,
·        графік роботи.
Таким чином, психолог забезпечує супровід дитини з перших днів перебування в дитячому садку, максимально сприяючи її повноцінному психічному і особистісному розвитку. Саме в дошкільний період у дитини йде закладка власної індивідуальності. Тому на психологові лежить відповідальність - структурувати освітній процес так, щоб він працював на розвиток дитини. Адже часто те, що буде несформоване вчасно в певний період, надолужити надалі буде дуже важко або зовсім неможливо.
Нажаль, вирішити психологічні проблеми дітей тільки в умовах дитячого садка, на заняттях з психологом неможливо. Тільки спільна плідна робота батьків, педагогів, дітей та ін. спеціалістів, їх бажання допомогти дитині подолати проблемні моменти, дасть позитивний результат.



Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.

  В Україні запрацював сервіс «Take It Down», який допомагає зупинити поширення в інтернеті оголених і напівоголених фотографій та відео ос...