Середовище, що належить дітям: порадник для педагогів закладів дошкільної освіти - посібник присвячено питанням організації інклюзивного освітнього середовища. Приділено увагу не лише організації фізичного середовища, а й стратегіям формування якісної соціальної взаємодії, в основі якої є повага до кожного учасника освітнього процесу.
**********************************************************************************
СИНДРОМ АСПЕРГЕРА У ДІТЕЙ ДО 5 РОКІВ
Ваша
дитина відчуває сильний дискомфорт у місцях великого скупчення людей? Ви намагаєтеся
допомогти їй налагодити спілкування з однолітками, але все даремно? Дитині
важко грати в командні ігри? Такі розлади
соціальної поведінки можуть бути пов'язані з синдромом Аспергера.
Синдром Аспергера –
один із розладів аутистичного спектра. Це нейробіологічні порушення, що
викликають труднощі при соціальній взаємодії, комунікації та розвитку
когнітивної сфери дитини. У більшості випадків лікарі можуть діагностувати
синдром Аспергера у віці від 5 до 9 років.
Класична
тріада симптомів синдрому Аспергера:
·
комунікативно-соціальні проблеми;
·
складності чуттєвого та просторового сприйняття світу;
·
дефіцит емоцій, творчого мислення та уяви.
У
маленьких дітей симптоми даного порушення проявляються не настільки явно, як у
старшому віці. Але батькам потрібно бути уважними до таких ознак.
1. Труднощі в спілкуванні
У
дітей із синдромом Аспергера часто немає проблем у розвитку мовлення або
словникового запасу. Труднощі виникають тоді, коли дитина намагається
ініціювати спілкування з іншими людьми або висловити свої думки. Наприклад,
вона може почати говорити, не переконавшись, що її слухають.
2.
Проблеми в груповій взаємодії
У
дитини виникають труднощі з виконанням групових завдань. Мова йде про найпростіші заняття, такі як
спільне читання книги разом з батьками, настільні ігри
та інші. Дитині подібні завдання виявляються не під силу.
3.
Дитина не вказує на предмети
У
віці від року більшість дітей можуть вказувати на предмети, тим самим
висловлюючи свої потреби. Діти з синдромом Аспергера не можуть це зробити або
набувають дану навичку в більш пізньому віці.
4.
Проблеми з жестикуляцією
Дитині
з синдромом Аспергера надзвичайно важко використовувати найпростіші жести,
наприклад, махати рукою. Навичка жестикуляції розвивається в неї з запізненням.
Зазвичай жести залучають дитину до соціальної взаємодії з оточенням. Але діти з
синдромом Аспергера цього не люблять, що пояснює затримку в розвитку
жестикуляції.
5.
Недостатня розвиненість невербальної комунікації
Більшості
дітей з синдромом Аспергера важко встановити зоровий контакт. Їм важко навіть
висловити свої емоції за допомогою міміки. У деяких випадках вони
використовують незвичні рухи й жести.
6.
Затримка розвитку моторики
У
дітей з синдромом Аспергера з труднощами розвивається моторика. Можливі затримки в розвитку
моторики або повна її відсутність. Ви можете помітити, що дитина ходить
навшпиньки, її складно привчити до горщика або навчити грати з м'ячем. Збоку
такі діти здаються незграбними або не сконцентрованими на тому, що вони
роблять.
7.
Надмірна чутливість
Діти
з даним захворюванням надто чутливі до світла та звуків. Іноді вони мають
підвищену чутливість до дотиків (до різних тканин, наприклад).
8.
Складнощі в різних соціальних ситуаціях
Дітям із синдромом Аспергера
важко взаємодіяти з тими, хто їх оточує, наприклад, грати у дворі з іншими
дітьми. Батькам потрібно пам'ятати про те, що іноді цей
показник свідчить про недостатньо розвинені навички спілкування. Це тимчасове явище, яке не
потребує втручання. Слідкуйте за поведінкою дитини, заохочуйте її ігри з
однолітками. Залучайте її до занять, які допоможуть досягти необхідного рівня
розвитку навичок.
Якщо вам здається, що у вашої
дитини недостатньо розвинені необхідні для її віку навички або в неї
виявляються вищезгадані симптоми, проконсультуйтеся з педіатром.
Джерело: https://osvitanova.com.ua/posts/5932-8-oznak-syndromu-asperhera-v-ditei-do-5-rokiv
***********************************************************************************
НАДАННЯ
ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ДІТЯМ, ЗОКРЕМА, З ДІТКАМИ З ООП, ЯКІ ЗАЗНАЛИ
ПСИХОТРАВМАТИЧНИХ ПОДІЙ
Під час військових конфліктів однією з найуразливіших та беззахисних
категорій цивільного населення є діти, а особливо діти з ООП.
Більшість з них не можуть прийняти нову реальність, у яку вони потрапили:
вони здригаються від вибухів, не розуміють нового переміщення у безпечне місце
(бомбосховище), опиняються в ступорі або виявляють істерики під час сирен
повітряної тривоги, відчувають постійний страх, розгубленість, тривогу та мають
інші негативні психічні прояви.
Це пов’язано з тим, що діти з ООП мають обмежені можливості пізнавальної
діяльності, не можуть швидко та правильно реагувати та обробляти інформацію з
навколишнього середовища. Через це, важливим є застосування необхідної
підтримки та допомоги таким дітям під час війни, враховуючи максимально їхні
можливості з метою мінімізувати у них наслідки психологічної травми.
Гострими
психологічними травмами для дитини є:
·
військовий конфлікт
·
фізичне та сексуальне насильство
·
смерть близької людини втрата батьків
·
негативний вплив на психіку дитини катастроф
і нещасних випадків, воєнних дій
·
фізичних травм що отримали в результаті
транспортних аварій і падінь
·
хірургічні втручання
Джерела стресу для
дітей з ООП:
·
відчуття обмеженості або контролю,
відсутність звичного вибору
·
сенсорні стимули (наприклад, гучні звуки,
яскраве світло, скупчення людей)
·
непередбачуваність, втрата знайомих рутин
·
відчуття соціальної діяльності, виключення
Мета допомоги - зменшити стрес,
допомогти з поточними потребами і сприяти адаптивному функціонуванню, а не
отримувати подробиці травматичного досвіду чи втрати.
Але варто пам'ятати, що не всі діти матимуть наслідки після травмуючі події. А ті, що матимуть
психотравму - не
можуть повністю усвідомити зміст того, що відбувається, вони просто
запам'ятовують саму ситуацію, свої переживання в цю мить. Та й сама інтенсивність
переживань може бути занадто сильною для дитини і вона стає вразливою і свої пережиті
почуття висловлює через поведінку.
Наслідки психотравми
проявляються на
фізіологічному, когнітивному, емоційному і поведінковому рівнях.
Реакції
дітей, які мають ООП, на травматичну подію: спантеличеність, дратівливість, гнів, неуважність, розлади
пам’яті, зниження самооцінка, гіперактивність та імпульсивність, агресія, відстороненість,
незріле мовлення, тривога, інтрузивні спогади, уникання, сум і скорботи, самозвинувачення
і відчуття провини, регрес, зміни у стосунках, нічне нетримання сечі, проблеми
зі сном тощо.
Ознаки того що дитина
потребує додаткової допомоги фахівця
·
дитина сильно реагує і продовжується це
робити протягом декількох місяців (ймовірно, що реакції на стрес затягнули
·
реакції на стрес затягується особливо якщо її
не видно щодо майбутнього.
·
Реакції; стають все більш вираженими
·
Відстороненість, уникає контактів з іншими,
стає пасивною і тихо наступає
·
особистість дитини починає змінюватися
ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ, КОЛИ ВОНА ПЕРЕЖИЛА
ПСИХОТРАВМУЮЧУ ПОДІЮ
Попри
те, що психотравмуючі події – це болючий досвід, який непросто інтегрувати
дитячій психіці, – за належної підтримки багато дітей можуть впоратись із цим
досвідом і відновити повноцінне функціонування.
1 БЕЗПЕКА
Психотравмуюча
подія є потрясінням для відчуття дитиною безпеки у цьому світі. Тому перший
крок – це зробити усе, щоби дитина знову була в безпеці, де все зроблено для
того, щоби запобігти повторному скривдженню чи психотравмі, де забезпечена
турбота про потреби дитини і де дитина є поруч із тими людьми, яким довіряє,
які потурбуються про неї. Лише тоді, коли дитина реально в безпеці, її мозок
може дати сигнал «відбій» системі тривоги та реакціям, орієнтованим на
виживання, і запустити процеси відновлення та зцілення.
2 ПІДТРИМКА
Коли
дитина стикається із травмою, цей досвід перевершує її ресурсні можливості,
тому так важливо, щоб дитина отримала відчуття, що вона не є сама, і що разом
ми маємо достатньо сил та ресурсів, щоб впоратись із цим болючим досвідом.
Відчуття підтримки є ключовим для відчуття безпеки.
Після
пережитої події важливо збільшити «дозу» цієї підтримки. Потрібно виділити
більше часу, щоб бути разом, залучити не лише батьків, але й інших близьких
осіб. Відчуття підтримки часто передається через фізичний контакт – лагідний
дотик, обійми, присутність. Тому важливо не лише говорити, що ми поруч, але й
бути поруч.
Упродовж
дня корисно мати певну спільну активність, спільнй ресурсний час разом (він
може бути різним залежно від віку й уподобань дитини – читати казку, зготувати
вечерю, разом піти на прогулянку чи покататись на велосипеді тощо). А у випадку
необхідних розлук – робити їх передбачуваними і підтримувати контакт,
наприклад, телефоном.
3. СЛУХАТИ
Досвід психотравмуючої
події залишає по собі багато сильних почуттів, болючих спогадів, непростих
думок і запитань. Тому важливо, щоб дитина отримала від дорослого послання, що
ми готові її слухати і розділити з нею її досвід. Дитині важливо знати, що вона
може говорити про усе пережите, ділитися почуттями, спогадами, думками – і її
почують. Важливо не лише те, що ми слухаємо, а й те, що можемо чути й можемо
бути підтримкою.
Діти
часто починають говорити про те, що їм болить за якоюсь спільною активністю,
«між іншим». Тому вварто мати спільні заняття і бути разом, щоб дитина мала
можливість поділитися.
4. ПОЯСНЮВАТИ
Дитині важливо
не лише, щоб її слухали, але й щоб ви допомогли їй зрозуміти її досвід. Тому потрібно
пояснювати дітям обставини того, що сталося, і бути готовими до запитань і
продовження розмови. Запропонуйте послідовний, зрозумілий алгоритм дій (описати
разом з дитиною, що люди роблять в такій ситуаціях, далі – дитина сама придумує
як сприймають ситуацію оточуючі; прояв бажаної
поведінки).
Коли
діти стикаються з психотравмуючими подіями, досвідом втрати, у них виникає
багато важливих запитань: про життя і смерть, про причини, чому люди роблять
іноді недобрі вчинки, про те, що було і що буде тощо. Важливо не уникати цих
запитань, а дозволяти дітям говорити про них і давати чесні відповіді.
Важливо
пояснювати дітям, що буде далі, які ви маєте сімейні плани, що ви плануєте
робити – це дає відчуття безпеки і надії. Також дитині важливо, щоб ви пояснили
їй її стан – що це нормальна реакція на ненормальну подію, і що за якийсь час
вона знову зможе віднайти спокій і спати спокійніше, і що їй знову снитимуться
мирні та світлі сни.
5.
ОРГАНІЗОВУВАТИ
ПОВЕДІНКУ
Психотравмуючі
події вносять зміни в щоденне життя. Адаптуватися до цих змін не просто. Потрібна
допомога дорослих, щоб дитина могла якомога швидше повернутися до звичних рутин
життя, звичного ритму активностей, відновити навчання, участь в гуртках,
секціях, улюблених заняттях.
Намагайтеся зберегти старі ритуали та відновити звичні для дитини елементи
освітнього процесу. Це може бути вітання з учителем уранці, руханка між
уроками, повернення «довоєнного» розкладу тижня – це додає стабільності,
створює опору під час навчання для всіх Візуалізація режиму для дітей з проблемами
слуху, з інтелектуальними порушеннями.
Створіть нові, безпечні та комфортні для дитини
ритуали, які допоможуть їй продовжити навчання Новим ритуалом може
бути особливе вітання на початку дня чи прощання після завершення занять. Якщо
уроки відбуваються офлайн, найкраще підійде фізичний контакт – давати «п’ять»
учителю або сусіду по парті тощо. Водночас ця активність має бути прийнятною
для учня. Так, якщо більшість дітей люблять давати «п’ять», то з обіймами краще
бути обережними.
Якщо заняття відбуваються онлайн,
запропонуйте зробити «сенсорну зарядку», коли кожен учень розповідає, що зараз
бачить, чує, відчуває на запах, смак чи дотик. Така вправа «заземлює» та знижує
тривожність. Або ж запропонуйте учням по черзі назвати по одному предмету
жовтого кольору, які є навколо них, чи по одному звуку, який вони зараз чують
тощо.
Приділіть увагу фізичній активності та
навантаженню, згідно з можливостями дитини – робіть дихальні вправи разом. Перед тим, як переходити до нового уроку чи заняття, приділіть увагу тілу.
Для цього підійдуть: дихальні вправи
(5 глибоких вдихів / видихів або дихання «по квадрату»: Вдих 1-2-3-4; Пауза 1-2-3-4;
Види 1-2-3-4; Пауза 1-2-3-4); розтягування
або легка фізична активність (тягнемося вгору стоячи, як дерево, і з
видихом нахиляємося вниз; стоячи, плескаємо праву руку лівою і навпаки;
тупочемо двома ногами тощо). Такі вправи повертають увагу до тіла, відволікають
від тривожних думок, неспокою та роздратування.
З іншого
боку, організація поведінки дитини передбачає і забезпечення належних «рамок»
та дисципліни. Те, що в душі багато почуттів, – це не означає, що можна
висловлювати злість, агресією чи втікати від спогадів у безперервні комп’ютерні
ігри і т. п. Спокійна, тверда, ґрунтована на любові та турботі про дитину
дисципліна дає їй відчуття безпеки і скеровує поведінку в належне русло.
6.
ФАХОВА
ДОПОМОГА
За належної підтримки рідних і
оточення багато дітей можуть впоратися з цим досвідом пережитої психотравми й
відновити повноцінне функціонування. Утім у деяких випадках цей досвід — надто
сильний, а ресурси — недостатні. Тоді психотравмуючі події залишають в душі
дитини рану, яка не гоїться. Таким дітям необхідна
вчасна фахова допомога.
Дуже
важливо, щоб батьки були помічниками дитині/підлітку у цьому процесі. Ефективність
терапії залежить від того, наскільки усі – дитина, батьки, терапевт –
працюватимуть однією командою!
7.
ЗГАДУВАТИ
Коли
дитина уже в безпеці, має необхідну підтримку, емоційно стабілізована, то
важливо фрагмент по фрагменту допомогти їй інтегрувати травматичну пам’ять про
пережиту подію.
Під час
переповідання травматичної історії мозок переносить спогади про подію в пам'ять-«архів»,
надаючи їм мітку, що «це уже в минулому». Це є головним дієвим механізмом
зцілення травматичної пам’яті. Саме тоді спогади про подію перестають
переслідувати особу, інтегруються почуття, минає стан тривоги, заспокоюється
тіло.
Тож станьте
підтримкою дитині, щоб вона могла поділитися з вами цією історією, укласти її у
пам’яті.
Помічним
теж може бути малювання пережитого, ділення думками, змінювання невідповідних
значень, що пов’язані з пережитим, на більш реалістичні та адаптивні
(наприклад, замість «Я винна» – «У цьому нема моєї провини»).
8. ЗАЛУЧАТИ ПІДТРИМКУ
Підтримкою
для дитини, крім вас, є важливі для неї люди: родичі, друзі, вчителі, тренери,
представники церкви та інші. Залучайте їх і створюйте можливості спілкування,
допомоги. Потрібно, щоб вони знали про те, що пережила дитина, і підтримували
її. Важливо допомогти дитині бачити, скільки у світі є добрих людей, і якою великою
силою є сила спільноти.
9 ТВОРИТИ ЖИТТЯ
Життя
триває. Минуле потребує нашої уваги, щоб загоїти рани й зробити певні висновки
з досвіду. Ми оплакуємо втрати, щоби врешті могти відпустити минуле, прийняти
теперішнє і далі творити життя. У процесі переосмислення досвіду минулого ми
також задумуємося над тим, що є найважливіше у житті.
Досвід психотравми призводить також до
феномену, який дослідники назвали посттравматичним зростанням – коли у
процесі подолання і зцілення ми стаємо сильнішими, наші стосунки глибшають,
міцніє любов і мужність, кріпне дух.
10. ТУРБОТА
ПРО СЕБЕ
Тавма
торкається усіх. І залишає рани не лише в дітей. Ми теж потребуємо підтримки і
простору для зцілення. Ми теж потребуємо ресурсів і відновлення, добрих людей
поруч, їхньої доброти, розуміння, неосудження та віри в нас. Тому важливо бути
підтримкою дітям, щоб ми пам’ятали про важливість турботи про себе. Щоб бути
добрими батьками нашим дітям, ми потребуємо
турботи про себе.
Джерела:
https://osvita.ua/school/method/87002/
https://nus.org.ua/articles/dopomoga-dityam-z-oop-pid-chas-vijny-porady-dlya-batkiv/
ПОРАДИ БАТЬКАМ ДІТЕЙ З ООП
ЩОДО ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС ВІЙНИ
Джерело: https://www.facebook.com/groups/1054674471254317/posts/4825899964131730/
***********************************************************************************
Що робити коли звучить сигнал тривоги?
Для дітей з ООП та просто маленьких дітей
перекладені
українською Світланою Уманець
https://www.facebook.com/familycorp.ua/posts/1381288509009669
Як діяти у бомбосховищах перебуваючи з дітьми з аутизмом !
Автор: психолог Лілія Гузюк
Джерело: https://www.facebook.com/familycorp.ua/
https://www.facebook.com/familycorp.ua/posts/1390693291402524
Для маленьких ГЕРОЇВ та їх батьків. Інструкція для батьків
та дітей з ментальними порушеннями, як поводитсь під час війни
Ідея Віка Ніконенко
Вірші Данило Галико
Дизайн Владлєн Тян,
Віка Ніконенко
Згідно
з Законом України «Про освіту» батьки мають право обирати заклад освіти,
освітню програму, вид і форму здобуття освіти для дитини. Школа чи дитячий
садок, до яких звернулись батьки дитини з особливими освітніми потребами,
зобов'язані створити інклюзивний клас або групу. МОН надало
інструкцію, як крок за кроком розпочати навчання дитини в інклюзивному класі чи
групі.
·
Батьки мають
звернутись до інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) за місцем проживання. До ІРЦ
можуть звернутись батьки, які відчувають занепокоєння щодо розвитку дитини,
незалежно від наявності в дитини інвалідності чи встановленого діагнозу.
·
Фахівці ІРЦ проводять
комплексну психологічно-педагогічну оцінку дитини.
·
Батьки
отримують висновок про комплексну оцінку.
·
Батьки
подають висновок про комплексну оцінку дитини разом із заявою про зарахування
до навчального закладу.
·
Школа чи
дитячий садок обов’язково мають створити інклюзивний клас або групу, якщо
батьки подали висновок про комплексну оцінку дитини.
·
Наказом
директора в закладі освіти створюється команда психолого-педагогічного
супроводу, відповідно до Наказу МОН № 609 від 08.06.2018 року, до якої входять:
директор закладу чи його заступник, учителі, асистент учителя, практичний
психолог, батьки, асистент дитини та всі інші особи, залучені до навчального
процесу. Команда супроводу створює індивідуальну програму розвитку (ІПР)
дитини.
·
Батьки в
обов'язковому порядку мають ознайомитись з ІПР та підписати її.
·
В
інклюзивному класі чи групі мають створити умови для навчання дитини з
особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку з
урахуванням потреб і можливостей учня (учениці).
·
До роботи
інклюзивного класу чи групи долучають асистента вчителя чи вихователя. Ця
людина не є особистим педагогом дитини, а допомагає вчителю чи вихователю
проводити освітній процес.
·
Якщо фахівці
інклюзивно-ресурсного центру у висновку зазначили, що дитина потребує
додаткової підтримки, то вона має право на асистента дитини. Роль асистента
дитини можуть виконувати батьки, уповноважені ними особи чи соціальні
працівники.
Подати
заявку на відвідування ІРЦ та отримати запрошення на консультацію можна онлайн.
На цьому порталі можна обрати
найближчий ІРЦ, зареєструватись та прийти на прийом у призначений час без черг
та очікування.
****************************************************************************
ДЛЯ ЧОГО ВЧИТИ ЖЕСТОВУ МОВУ?
23 вересня – Міжнародний
день жестових мов (резолюція Генасамблеї ООН 2017 р.)
Жестова мова vs
мова жестів
Це
два різні поняття. Знання мови жестів надає можливість краще
зрозуміти наміри і настрій людини через інтерпретацію її рухів, жестів чи пози.
А от мова, на якій спілкуються люди з
порушеннями слуху, називається жестовою мовою - це відтворення
рухів руками, які означають букви, слова і речення.
Розробником
жестової мови вважається французький аббат Шарль-Мішель де Л’Епе, який у 1760
році заснував у Парижі Інститут глухих.
Як вивчається
жестова мова ?
Вивчення
жестової мови починається з дактиля (абетки). Кожна літера
відповідає комбінації пальців правої долоні. Дактиль використовується
для імен, географічних назв та тих слів, які ви не знаєте, як показати жествоою
мовою. Потім вивчаються слова і цілі речення, які найчастіше використовуються у
повсякденному житті. Звісно, що «говорити» або показувати слова по буквах
займає багато часу, тому в жестовій мові є загальноприйняті позначення слів,
виразів та речень.
Навіщо вивчати
жестову мову ?
1. Повага до людей. Чим більше
людей будуть мати базові навички спілкування жестовою мовою, тим комфортнішим
буде життя людей з вадами слуху.
2. Активізація
моторики пальців позитивно впливає на весь організм. Ще в II
столітті до нашої ери в Китаї було відомо про вплив дій руками на розвиток
головного мозку людини. Стародавні китайці стверджували, що вправи для рук і
пальців гармонізують тіло та розум, позитивно впливають на діяльність мозку. На
відміну від тварин, людина здатна виконувати своїми пальцями дуже тонкі та
точні дії. І, щоб їх здійснювати, кисті рук задіюють великі зони мозку. Існує
прямий взаємозв’язок – що більше ми робимо дрібної роботи пальцями, то краще ми
тренуємо мозок і тим ясніше стає наша свідомість. Саме тому, наприклад, фахівці
радять займатися рукоділлям. А чому б не
жестова мова?
3. Новий метод
тренування пам’яті. В процесі навчання іноземної мови треба
запам’ятовувати багато інформації: нові слова – як вони звучать та пишуться.
Для жестової мови – так само, просто запам’ятовувати ви будете положення
пальців та рук. І це нова робота для мозку. Усі танцюристи знайомі з таким
терміном, як м’язова пам’ять. Роблячи багато па у танці, танцюрист не думає про
всі рухи, які потрібно зробити. Їх пам’ятає його тіло. Жестова мова тісно
пов’язана з цим видом пам’яті, і саме його доводиться тренувати під час
навчання.
4. Можливість
додати навичку спілкування жестовою мовою у своє CV. Будь-який HR зверне
увагу на резюме, в якому зазначено, що людина володіє китайською, японською
мовою. Навіть якщо знання цієї мови не потрібне для вакансії, на яку претендує
людина, сам факт такої навички вже привертає увагу і навіть викликає бажання
познайомитись з такою людиною. А тепер уявіть, якщо у резюме зазначити жестову
мову? Безумовно, це здивує і виділить власника резюме серед інших кандидатів.
Якщо ваша робота буде пов'язана зі спілкувнням з людьми, знання жестової мови
може знадобитись.
5. Отримати нові
відчуття.
Згадайте ту мить, ті відчуття, коли ви перший раз ставали на лижі або ковзани,
полетіли літаком, побачили океан, або почали розуміти іноземну мову, яку
вивчаєте. Відчуття абсолютно нового – неповторне і незабутнє. Жестова мова може
відкрити вам новий світ, якого ви ще ніколи не торкалися. Це світ повної тиші.
Це не тільки нові відчуття, але й нові можливості зрозуміти тих, хто постійно
живе там, де немає звуків.
Чи варто вчити
жестову мову – вирішувати вам. Якщо одного разу ви зустрінете людину,
яка вас не може почути, - можливо, лише одне ваше запитання: «Доброго дня! Чим
вам допомогти?» зробить її трохи щасливішою?
Курси
жестової мови
4
ресурси для вивчення жестової мови
Курс
для вчителів інклюзивних класів
P. S.
Подивіться фільм «Привіт сім’ї». За сюжетом, головна героїня – ділова
жінка разом зі своїм бойфрендом їде на різдвяну зустріч з родиною свого хлопця.
Один з членів родини має вади слуху і в його присутності вся родина
спілкується, теревенять між собою жестовою мовою.
Джерело: https://osvitanova.com.ua/posts/5095-5-prychyn-vyvchyty-zhestovu-movu
*****************************************************************************
ЯК ПОТОВАРИШУВАТИ З ОДНОКЛАСНИКОМ З РАС
Якщо у твого однокласника чи однокласниці аутизм, то скористайся порадами.
Залучай
1.
Прояви ініціативу. Запроси приєднатися до гри чи сумісної діяльності,
поясни правила простими зрозумілими фразами.
2. Знайди
спільні інтереси (дивитися фільми, займатися спортом чи музикою, читати книжки,
переглядати телешоу тощо).
3. Заохочуй його
пробувати нові речі: пропонуй, та не наполягай. Не ігноруй, не засмучуйся,
навіть якщо тобі здається, що він тебе не помічає. Краще запропонуй знову,
але пізніше.
Спілкуйся
4. Спілкуйся
чітко, повільніше і тихіше як зазвичай. Простими реченнями. Підсилюй сказане
жестами та мімікою.
5. Не
використовуй неоднозначні висловлювання, метафори, гру слів.
6. Давай зворотній
зв'язок. Якщо твій однокласник з аутизмом робить щось не так, це
нормально - ввічливо скажи йому про це. Пояснити, як правильно.
7. Знайди
час, щоб сказати йому «привіт». Навіть якщо ти поспішаєш і проходиш повз у
коридорі школи.
8. Будь наполегливим і
терплячим.
Зрозумій
9. Пам'ятай
про сенсорну чутливість такої дитини (почувається незручно в певних
ситуаціях або місцях (натовп, шум тощо). Запитай, чи все у нього добре. Іноді
йому може знадобитися короткий відпочинок.
10.
Дізнайся, чим він цікавиться, до чого має хист. Запропонуй способи це
реалізувати.
11. Запитуй вчителя,
асистента вчителя про поведінку однокласника з
аутизмом. Як зрозумієш, ти зможеш допомогти другу.
12. Попроси
когось зі школи – вчителя, асистента вчителя, асистента дитини – про те, щоб
отримати додаткову інформацію про аутизм.
13. Якщо
він «злякався» - це, ймовірно, він намагається щось донести. Щось може його
турбувати, чи він розчарований чимось. Спробуй зрозуміти. Попроси допомоги
у дорослого.
Поважай
14. Прийми його
відмінності та поважай його сильні сторони.
15. Не
бійся, твій однокласник з аутизмом – така дитина, як і ти, але
їй потрібна допомога.
16.
Заступайся. Якщо ти бачиш, як хтось дражнить або знущається з нього. Не
дражни. Іноді він може не розуміти жарти й не бачити, що над ним знущаються.
Якщо це помітиш - відведи кривдника вбік і попроси зупинитися. Або ж повідом
про це вчителя або асистента.
17. Будь корисним, але не перестарайся,щоб йому не відчувати
себе незручно. Нехай він спробує зробити щось спочатку сам, а потім допоможи,
якщо це буде потрібно. Попроси його щось зробити з тобою разом, покажи, що
робити, аби він міг тебе наслідувати.
18. Скажи йому/їй щось приємне (комплімент), коли ця
дитина робить гарно якусь справу. Підбадьор, похвали, просто скажи «чудова
робота». Такі діти люблять отримувати компліменти так само як і ти!
19. Якщо однокласник з аутизмом не залишає
тебе наодинці після того, як ти ввічливо, але чітко
попросив/ла про це, скажи вчителю чи іншій дорослій людині, яка зможе
тобі допомогти вийти з цієї ситуації тактовно.
20.
Знайди щось, що в нього класно виходить, і продемонструй своє
захоплення. Можливо, його приховані таланти стануть у пригоді й ви зможете
допомогти одне одному.
Джерело: https://osvitanova.com.ua/posts/5123-20-porad-dytyni-iak-potovaryshuvaty-z-odnoklasnykom-z-ras
****************************************************************************
ПРАВИЛА
КОМУНІКАЦІЇ З БАТЬКАМИ ДІТЕЙ З ООП
Для
успішного інклюзивного навчання батьки мають стати частиною шкільної команди. Поради
дефектологині із США Крістін Рів стануть у пригоді для налагодження співпраці з
батьками не тільки в інклюзивних класах.
1. Надавайте чітку
інформацію, що відбувається в класі
Візьміть
собі за правило регулярно надавати батькам інформацію про те, що їхня дитина
зробила, що в неї/нього вдалось, а над чим ще треба попрацювати. Що саме зараз
вивчають діти всього класу. Ця інформація допоможе батькам зрозуміти, над чим
потрібно працювати вдома і як допомогти дитині стати більш успішною в класі.
2. Передавайте батькам
приклади для домашньої роботи
За
правилами НУШ, не варто навантажувати дітей домашнім завданням, однак коли
йдеться про дитину з ООП, пріоритетом має бути успішність дитини в колективі
(для цього шкільний матеріал потрібно повторно опрацьовувати вдома, можливо,
навіть «проходити» на перед – залежно від труднощів, з якими стикається дитина
під час навчального процесу) та розуміння того, що школа – це середовище для
узагальнення, більшості навичок батьки мають навчити дітей удома.
3. Говоріть батькам
про успіхи: їхня мотивація – це рушійна сила всього процесу
Будь-яка
людина (і дитина зокрема) буде вмотивована до роботи, якщо її хвалити. У цьому
випадку успіхи дитини – це успіхи батьків. Знайдіть час зробити два-три фото
успішно виконаного завдання. Чи надішліть мамі коротке повідомлення про
досягнення на уроці математики. Вам потрібно, щоб батьки були у вашій команді,
а найкращий спосіб цього досягнути – розділити з ними успіх.
4. Повідомляйте погані
новини особисто
Знайдіть
час поговорити з батьками після уроків. У крайньому разі – зателефонуйте.
Потрібно детально описати все, що відбувалось за день. Також варто зазначити, що
ви (вчитель/асистент учителя) плануєте робити далі для подолання труднощів, які
виникли у дитини. Батькам буде набагато спокійніше, якщо ви озвучите, що саме
ви будете робити в майбутньому.
5. Зберігайте копії
інформації, яку ви надсилаєте особисто
Записки
для батьків та форми зворотного зв'язку
– це документи, які допомагають встановити, що й коли ви повідомляли
батькам. Часто це джерело матеріалу про те, ЯКІ події та КОЛИ відбувались
протягом дня. Якщо ви не зберігаєте копії, ви не зможете відповісти на
запитання, що і коли ви говорили батькам. Але ці дані можуть вам знадобитись.
6. Не дозволяйте,
щоб з батьками спілкувався тільки асистент дитини
Є ризик
однобічного бачення ситуації в класі. Тому якщо ви вчитель або асистент вчителя
– знайдіть час і поспілкуйтесь з батьками особисто. Це потрібно для того, щоб
вони мали кілька джерел інформації стосовно успіхів та труднощів своєї
дитини. Також вчитель має усвідомлювати, що відбувається з дитиною. Тобто
отримувати актуальну інформацію від асистента дитини та асистента вчителя.
Отже, ВСІ мають працювати спільно. Батьки ж мають отримувати інформацію як
готовий продукт співпраці фахівців.
7. Не зводьте все до
понять «хороший»/«поганий» день
Одна мама
назвала це «системою смайликів»: «Якщо я отримую зі школи тільки смайлик, що
посміхається чи тільки сумує, – для мене це не несе жодної інформації». Вона
має рацію – має бути деталізація, а не загальні фрази.
8. Ніколи не приховуйте
погані новини від батьків
Дуже важливо
інформувати батьків про те, що насправді відбувається в школі. Якщо ви
говорите, що все нормально, а насправді це не так – у майбутньому це призведе
до неприємностей та непорозумінь.
9. Не користуйтесь
правилом «я почну розмову, тільки якщо запитають»
Будьте
проактивним (діяти ще до початку поведінки). Якщо ви чекаєте,
коли батьки звернуться до вас із запитанням – ви чекаєте занадто довго.
Спрямовуйте батькам інформацію та просіть про зворотний зв’язок. За кожної
нагоди наголошуйте на важливості підтримки взаємної комунікації.
10. Не очікуйте, що
батьки будуть розповідати вам абсолютно все. Завжди залишайте їм місце для
помилки чи недомовки
Життя
батьків дітей з ООП не менш напружене за ваше. Крім того, у батьків можуть бути
свої перестороги та причини не надавати вам усю інформацію. Інформація про
дитину часто зачіпає частину їхнього (родинного) особистого життя. Це варто
брати до уваги й наперед проговорювати з батьками різні теоретичні ситуації,
яких ви б хотіли уникнути для налагодження плідної співпраці.
*****************************************************************************
МІФИ ПРО АУТИЗМ
Міф
1: Аутизм – це хвороба
Факти: Розлади аутистичного спектру – це не хвороба, а стан, який виникає
внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та
всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування. Аутизм неможливо
вилікувати, проте з часом можна скоригувати і адаптувати людину до соціального
життя.
Розлади аутистичного спектру починаються у дитинстві, проте зберігаються у
підлітковому і дорослому віці. У більшості випадків ці стани проявляються у
перші 5 років життя.
Міф
2: Аутизм пов'язаний з вакцинацією
Факти: Численні дослідження доводять, що вакцини в принципі і вакцинація проти кору
зокрема в жодному разі не можуть бути причиною розвитку аутизму у дітей.
Розлади аутистичного спектру – це генетичне порушення, з ним народжуються, а не
набувають через щеплення в дитинстві або в результаті неправильного виховання.
Ураження мозку відбувається ще на етапі внутрішньоутробного розвитку плода.
Міф
3: Аутизм – рідкісне порушення
Факти: Аутизм більш поширений, ніж синдром Дауна, тому
рідкісним назвати його навряд чи можна. За даними Всесвітньої
організації охорони здоров'я (ВООЗ), 1 дитина зі 160 страждає РАС. В Україні
зареєстровано понад 7 тисяч таких дітей (7 491 у 2017 році).
Міф
4: Всі люди з аутизмом – генії / мають порушення інтелекту
Факти: Люди з аутизмом різні. Так, серед них є ті, хто
може вирішувати складні математичні задачі і володіє феноменальною
пам'яттю, а є люди і з середніми здібностями. Люди з аутизмом можуть бути
надзвичайно обдарованими, проте їм потрібно набагато більше часу, щоб навчитися
чомусь дуже простому. Якщо у дитини є проблеми з інтелектом – це
додатковий діагноз.
Рівні розумової діяльності у людей з РАС варіюють в надзвичайно широких
межах – від важкого порушення функцій до чудових невербальних когнітивних
навичок. Такі діти проявляють здібності – іноді просто геніальні – до
малювання, музики, конструювання, математики тощо. При цьому інші сфери життя
не будуть цікавити дитину.
Міф
5: Люди з аутизмом замкнуті, не хочуть спілкуватися і їм ніхто не потрібен
Факти: Це не так. Як і всі, вони відчувають потребу в
спілкуванні. Їм завжди є що сказати, просто складно це зробити. Тому потрібно
вчасно знайти альтернативний спосіб комунікації. Їм дуже потрібна наша
допомога, підтримка і розуміння.
Джерело: https://osvitanova.com.ua/posts/4647-5-mifiv-pro-autyzm-abo-shcho-nam-treba-znaty-pro-ras
**********************************************************************************
13 АНІМАЦІЙ І ФІЛЬМІВ ПРО ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ
Добірка
анімацій та фільмів про дітей з РАС. Нічого страшного і лякаючого
– тільки добрі історії про те, чому деякі діти «інші», як вести себе з
тим, хто гранично глибоко занурений у власне «я», і як може виглядати світ
очима таких людей.
Джерело: https://osvitanova.com.ua/posts/3621-video-13-animatsii-i-filmiv-pro-ditei-z-autyzmom
НАЙКРАЩІ ФІЛЬМИ
ПРО АУТИСТІВ
Люди, які
страждають таким складним захворюванням, як аутизм, мають свій особливий світ. Їм
нелегко доводиться в соціумі, вони постійно ведуть відчайдушну боротьбу з самим
з собою, з оточуючими, щоб відстоювати свої права.
Бен Ікс (Бельгія, 2007)
Головний герой — юнак з синдромом
Аспергера, який намагається пристосуватися до життя в соціумі. Але всі його
старання закінчуються провалом — однокласники сміються і знущаються над ним
регулярно. Молода людина з головою поринає у віртуальний світ, пристрасть до
комп'ютерної гри, де йому немає рівних у майстерності. Поступово реальний і
вигаданий світ тісно переплітаються в свідомості Бена і йому вже важко
відрізнити дійсність від вигадки.
Моторошно голосно і вкрай близько (США,
2011)
Фільм про одинадцятирічного хлопчика
Оскара, який страждає на аутизм в легкій формі. Хвороба носить назву синдром
Аспергера, при якому можна вести повноцінне існування в соціумі. Люди, які
страждають цим синдромом, часто не можуть зрозуміти деяких людських емоцій.
Історія починається з того, що Оскар втрачає батька, який гине під час скоєного
терористичного акту в Нью-Йорку. Через рік після загибелі хлопчик натикається
на послання, залишені загиблим батьком. Він починає власне розслідування, яке
повинно привести до розгадки трагедії, що трапилася.
Адам (США, 2009)
«Адам» — історія молодої
людини, яка страждає на аутизм. Головний герой фільму воліє спілкуватися з
людьми дослідження космосу. В душі він все ж мріє зустріти кохану людину, яка
змогла б розуміти його з півслова. І доля посилає Адаму рідну душу в особі
дівчини на ім'я Бет.
«Нелл»
(США, 1994)
Художня
драма про дівчину, яка страждає на аутизм. Головна героїня фільму Нелл з
дитинства нікого не знала, крім сестри-близнюка і матері. Жили вони в глушині,
далеко від цивілізації. Через проблеми з промовою у матері Нелл навчилася
розмовляти мовою незрозумілою звичайній людині. Дівчину випадково виявляють.
Допомогти адаптуватися в незнайомому їй світі намагається лікар, який знайшов
її. Але Нелл представляє особливий інтерес для науки, тому її хочуть
використовувати для вивчення в лабораторних умовах. Між заступником і вченими
спалахує справжній конфлікт.
Рай океану (Китай, 2010)
Фільм про хлопчика-аутиста на ім'я
Дафо. Йому 21 рік і головною його опорою в житті є батько, який трепетно
піклується про нього. Але доля складається так, що батько дізнається про
невиліковну хворобу, яка спіткала його. Лікарі ставлять невтішні прогнози:
чоловікові залишилося всього два місяці. Переживаючи за майбутнє сина, він
поспішає привчити його до самостійного життя, оскільки про Дафо нікому
буде подбати. Але чи встигне герой здійснити це за такий короткий термін,
відпущений йому?
Що гнітить Гілберта Грейпа? (США, 1993)
Один з головних героїв фільму - Арні,
який страждає на аутизм. Після смерті батька всі турботи про опіку сім'ї
переходять на плечі Гілберта. Він змушений піклуватися про хвору мати і
недоумкуватого брата, який за прогнозами лікарів скоро помре. Рутина
затягує молоду людину в свій вир, і він не бачить ніяких перспектив на
майбутнє, оскільки крім нього нікому піклуватися про рідню. Але все змінюється
в одну мить, коли герой випадково знайомиться з дівчиною Бекі.
Темпл Грандін
Художня стрічка, знята за
реальними подіями про жінку з РАС, яка довела всьому світу, що цей
діагноз – не вирок. З дитинства Темпл вела відчайдушну боротьбу за
нормальне існування в соціумі. Її нерідко відвідували напади паніки, які не
давали їй спокійно жити. Одного разу, відвідавши ферму тітки, вона
винайшла там спеціальний пристрій, що допомагає заспокоїтися тваринам, що
зазнають тривогу. В той момент Темпл вирішила, чому готова присвятити своє
життя. Вона стала провідною американською вченою, розробила бойні, в
яких тварин не піддавали тортурам.
Я – Сем
Ця стрічка розповідає історію
Сема Доусона, психічний розвиток якого знаходиться на рівні семирічної дитини.
Подружка головного героя народжує від нього дитину, яку залишає на його
піклування. Незважаючи на нелегку ситуацію, Сему вдається за допомогою знайомих
піклуватися про дочку на ім'я Люсі. У дівчинки немає ніяких відхилень в
психічному розвитку, вона росте здоровою, повноцінною дитиною. У
семирічному віці Люсі починає випереджати батька за розвитком і це
помічають оточуючі. Сема вирішують позбавити найдорожчого, що у нього є
— його дочки, оскільки соціум вирішує, що він не може далі дбати про
дівчинку самостійно. Для відстоювання прав в суді захисником чоловіка стає
адвокат Ріта Вільямс, у якої є свої складнощі у родині. Під
час ведення непростої справи, вона сама отримає кілька життєвих
уроків.
Мене звати Кхан
Історія молодої людини по імені
Різван, що страждає синдромом Аспергера. Головний герой залишає свою
батьківщину — Індію і перебирається жити до брата в Сан-Франциско. Там він
зустрічає дівчину Мадриду, в яку закохується. Родичі проти відносин Ризваном і
Мадриді, але попри все молоді люди одружуються і живуть щасливо. Трагедія 11
вересня 2001 року стає головною причиною, по якій в їх сімейних відносинах
виникає тріщина. Мусульмани стають ненависними в чужій країні. Мадрида залишає
чоловіка. Різван не розуміє, в чому його вина і відправляється на пошуки
коханої дружини, щоб її повернути.
Людина дощу
У Чарлі помирає батько. Він
упевнений, що вся спадщина перейде до нього в руки, як до єдиного найближчого
родича. Але з'ясовується, що синові дістається лише старий автомобіль
покійного. Герой дізнається про існування брата на ім'я Раймонд, який страждає
на аутизм і знаходиться в лікарні. Чарлі не має наміру миритися з
несправедливістю і збирається будь-яким способом завоювати спадок. Він ще не
знав, що придбає щось більше, ніж гроші, зважившись на викрадення хворого
брата. В голові Чарлі йде переосмислення людських цінностей, і він вперше в
житті розуміє, що матеріальні блага не найголовніше.
Джерело: https://osvitanova.com.ua/posts/2218-naikrashchi-filmy-pro-autystiv
ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА ЩОДО ФОРМУВАННЯ
ІНКЛЮЗИВНОЇ СВІДОМОСТІ:
1. Мультфільм «Про Діму» розповідає про зустріч
дівчинки Світлани і хлопчика, не схожого на її друзів. Діма погано ходить і
майже не говорить, але цікавість Світлану і добрі поради її мами стають
початком справжньої дружби. Світлана має зрозуміти, що знайомству і грі
діагнози не перешкода, і можна ділити радість спілкування з тими, хто від тебе
відрізняється.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Nx4iFNfjqN0
2. Мультфільм «Скарлетт». У центрі сюжету
дівчинка на ім’я Скарлетт, якій діагностували саркому Юінга (рак кісток). Щоб
врятувати їй життя, лікарям довелося ампутувати гомілку, і тепер Скарлетт
змушена носити протез. Через це вона відчуває себе непотрібною і самотньою, а
ще вона не може танцювати. Але одного разу мама, яка вірить в свою дочку, знову
одягає на Скарлетт бальне плаття і малятко перевтілюється. Вона стає тією
веселою дівчиною, з якою цікаво дружити і грати. Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=t-zrMVlJmP4
3. Мультфільм «Мотузки». Цей 11-хвилинний фільм
іспанського мультиплікатора Педро Соліса в 2016 році удостоївся премії Гойя.
Соліс присвятив його своїм дітям - дочці Алехандрі й синові Ніколасу. Ви побачите,
наскільки сильно і на краще змінилося життя дівчинки Марії, коли вона
познайомилася з особливим хлопчиком, у якого діагностували ДЦП.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=rajnbzd27PM
4. Мультфільм «Подарунок». Зворушлива історія про
дружбу, об”єднану спільним болем. За 4 хвилини ви зміните
ставлення не тільки до свого життя, а й навчитеся розуміти чуже, особливе.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=eKyL9vwZ2xo
5. Короткометражка «Акуратна історія». У 2014 році російський
фонд «Діти БЕЛА» до Дня рідкісних захворювань випустив короткометражку про хлопчика
Микиту, який готується йти в школу, але через свою тендітну шкіру стикається з
цілою низкою проблем. Автори прагнули, щоб ця історія, подана в такий доступній
для дітей формі, надала «особливим» дітям впевненості в собі, і допомогла
суспільству зрозуміти їхні проблеми і допомогти в адаптації.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=mFN4pLhxPWA
6. «Мій братик з Місяця». Автором цього
мультфільму є француз Фредерік Филибер. Його син - аутист, і саме він надихнув
Фредеріка на створення короткометражної стрічки, в якій оповідачем виступає
сестра особливого хлопчика. Вона розповідає про його життя і про те, яким він
бачить навколишній світ. Він ніби не бачить і не чує мене, він дивиться в небо
... Якби я була чарівницею, я б зачарувала його, щоб йому більше подобалося
бути з нами, ніж на Місяці. Сестра придумала особливу мову, щоб спілкуватися з
братом-аутистом і запевняє всіх, що з ним все в порядку, просто він з Місяця.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=yGl4uAtVNl0
7. Короткометражка «Відбуваються дивовижні речі». Цей мультфільм
створений, щоб розповісти про аутизм якомога більшій кількості людей, щоб стимулювати
розуміння і терпимість серед дітей і майбутніх поколінь.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Usswy1kusfM
8. «Поза зором». Мультфільм, створений в стилі аніме,
показує, що відчувають незрячі люди. У короткометражці навмисно посилений звук
з метою продемонструвати той факт, що незрячі люди чують набагато чіткіше, ніж
зрячі. А ще діти дізнаються про помічників особливих людей - чарівну паличку і
собаку-поводиря.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=BbafmZ5MX-4
9. «Маленька каструлька Анатоля». Французькі
мультиплікатори створили короткометражку, яка за допомогою метафори -
каструльки - допоможе навіть найменшим зрозуміти, хто такі люди з особливими потребами,
та чому бути особливим – нормально.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=objjK5oO9-Y
10. «Ex-E.T.» Мультфільм показує батькам вплив
загальної думки та оточення на відносини з дитиною, яка не підходить під
загальноприйняті критерії. Діти, народжені на Землі, можуть здаватись, що
прилетіли з іншої планети, де їм не змогли допомогти. А саме серед нас вони
можуть знайти своє місце. У людей достатньо ресурсів виростити та виховати
особливих дітей. Використовуючи даний відеоматеріал, слід врахувати
неоднозначність його завершення.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=A8BcnXmOl_s
11. «Тамара». Сумна короткометражна анімаційна картина
про дівчинку, яка любить грати і танцювати. Але не все так просто, як здається
на перший погляд...
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=6eQllI3C4WI
12. мультфільм «Інклюзія» для розуміння поняття
«інклюзія»
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=BB3zliFJAWg
13. «Мультфільм про всіх на світі». Цей чудовий мультик
навчить дружити, бути терплячими, толерантними один до одного, сприймати один одного
такими якими ми є. В мультфільмі на прикладі кішок показано, що кожен в цьому
світі має своє значення, свою роль.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=tqy9yMiLkQs
14. Мультфільм про толерантність. Демонструє сприйняття
«інакшості» та індивідуальність кожної особистості.
Джерело: канал YouTube// режимдоступу: https://www.youtube.com/watch?v=E-EW2DzswH8
15. «Уроки тітоньки сови. Не треба ображати друзів». Серія мультфільмів
українською мовою різної тематики, які можна використовувати при формуванні
толерантності.
Джерело: канал YouTube//режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=sIe-QK83RYQ
16. Мультфільм «Червона жаба». Головним героєм цієї
історії стає жабеня, але непросте, а незвичайного червоного кольору. Не дарма
природа зробила його побратимів зеленими. Адже так вони не кидаються в очі
своїх місцях проживання тим, хто хоче їх з'їсти, тому що їх складно
помітити в траві або болотяних заростях. А ось червоного жабеня видно здалеку.
Як же він справляється з бідами, які постійно з ним відбуваються?
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=0aQScAabfvc
17. «Жив собі чорний кіт». Цікавий український
мультик про те, як людські забобони псують життя чорному котику.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Vs2w844QDvc
18. Мультфільм «Про пташок». Залякувати людей – не
круто, і цей мультик доводить це досить влучно.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=AxtWIK6EO5Y
19. «Перше Різдво» – це історія, розказана в красивій
анімації, в якій лісові персонажі поширюють інформацію. Ми слідкуємо за
Генріхом Їжаком, коли він починає в новій школі. Його шипи заважають йому
вписатися, але, на щастя, у нього є друг Білка, який доглядає за ним.
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=CRJJY6sX4Sk
20. Мультфільм «Курка, яка несла всяку всячину». Історія про дивну
курку, що мріяла про курчат, а несла всяку всячину...
Джерело: канал YouTube// режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=igm6wzMRWXQ
Важливо!!! Деякі із
запропонованих мультфільмів мають російськомовний дубляж, тому слід попередньо підготувати
відповідний супровід українською мовою.
Джерело: Дитячий
психолог 6
червня 2019 р. ·
КНИГИ ПРО АУТИЗМ
2 квітня - Міжнародний день
інформування про аутизм. Важливо розмовляти про це з дітьми, дорослими.
Важливу роль у таких розмовах відіграють дитячі історії, покладені в основу
гарних книжок. Є діти, які впізнають якісь свої риси у характері головних
героїв і не будуть відчувати себе такими самотніми, та більшості дітей просто
необхідно зрозуміти «інакшість» однолітків з аутизмом.
1.
«Любий Ґабріелю, Гальфдан» В. Фрайгов, «Видавництво Старого Лева»
Молодший син норвезького
письменника Гальфдана Фрайгова — аутист. Ця книга — лист від батька до сина. Ви
дізнаєтеся, як буває нелегко зрозуміти іншого, який і сам поки не розуміє хто
він у цьому світі, і що в ньому має робити. Розмови, батьківська гордість за
досягнення сина, безумовна любов, непрості моменти і сила родини — ось про це
книга.
2.
«Рікі та дороги», Марк Лівін, «Віват»
Дедалі більше з’являється у нас
та наших дітей можливостей дізнатися про тих людей, які не вписуються у рамки
так званої «норми». Принцип інклюзивності шкільного навчання наближає
інші реальності та інші способи взаємодії із дітьми з розладами аутичного
спектру. Ця книга про підлітка з синдромом Аспергера. Зазвичай його називають
високофункціональним аутизмом, адже у осіб, у яких він є, інтелект нормального
або навіть високо рівня. Натомість великою їх проблемою лишається соціальна
взаємодія та емоційний розвиток: їм важко дається невербальна комунікація, а
повторювані ритуали, складання списків та дотримання розкладу тримають їх світ
в купі. В історії про 14-річного Матвія є дуже важливий друг — уявний собака
Рікі, який є для Матвія провідником шляхами, що мають вести додому.
3.
«Розумник», Кім Слейтер, Видавництво Старого Лева»
Коли ти «якийсь не такий», щодо
твого інтелекту часто роблять хибні припущення. От і Кіран Вудз намагається
розгадати одразу дві таємниці: хто вбив його друга безхатченка (поліція не дуже
переймається цією справою, адже мова «лише» про безхатька) і куди поділася
бабуся, яка перестала їх з мамою навідувати? Важко зосередитись на детективній
роботі, коли однокласники дражнять, а вдома вітчим ображає маму. Чудова історія
про любов, яка долає все.
4.
«Загадковий нічний інцидент з собакою», Марк Геддон, «Клуб семейного досуга»
15-річний Крістофер Бун — аутист.
Він живе у невеличкому містечку разом з батьком. І ось, одного разу, хтось вбив
сусідського собаку, і всі підозрюють у цьому Крістофера, який вирішує
розслідувати цей загадковий нічний інцидент. У Крістофера гострий розум, він дуже
сильний у математиці, але мало що розуміє у повсякденному житті. Він не любить,
коли його торкаються, не довіряє незнайомцям. Він ще не знає, що це
розслідування переверне все його життя.
5.
«Візуальний словник соціальних ситуацій», Фонд допомоги дітям з синдромом
аутизму «Дитина з майбутнім»
Цей словник може
використовуватись для роботи з дітьми-аутистами, які краще сприймають правила
поведінки у соціумі саме у такій, візуальній формі.
У словнику описана 31 соціальна ситуація, з якою найчастіше стикаються
діти. За допомогою словника дитина навчиться вітатися, прощатися, просити і
чекати, спілкуватися та гратися з дітьми, їздити у транспорті та поводитись у
громадських місцях.
Джерело: https://osvitanova.com.ua/posts/4782-5-dytiachykh-knyzhok-pro-autyzm
КНИГИ ДЛЯ ДІТЕЙ І ПРО ДІТЕЙ З ООП
Цей
список книг я колись знайшла в інтернеті. На жаль, не знаю автора. Але ділюсь з
вами корисною інформацією.
Для малюків:
Тиль Швайгер, Клаус Бумгарт. «Безухий заяц и Ушастый цыплёнок».
Пер Густавссон, Матс Вэнблад. «Птенчик Короткие крылышки».
Ким Фупс Окесон, Эва Эриксон. «Гражданин, гражданка и маленькая обезьянка».
Про тих, хто погано або зовсім не бачить:
Анна Анисимова. «Невидимый слон»
Джимми Лиао. «Звучание цвета».
Джин Литтл. «Неуклюжая Анна» и «Слышишь пение?»
Про тих, хто погано або зовсім не чує:
Ирина Зартайская. «Я слышу».
Дарья Вильке. «Тысяча лет тишины». (з книги «Грибной дождь для
героя»)
Сиси Белл «СуперУхо»
Про тих, хто не говоре:
Моррис Глейцман. «Болтушка».
Про тих, хто має дитячий церебральний параліч:
Шэрон Дрейпер. «Привет, давай
поговорим».
Айвен Саутолл. «Пусть шарик летит».
Ребекка Эллиотт. «Просто потому что».
Про тих, хто не може ходити:
Анне-Катрине Вестли. «Каос и Бьёрнар».
Алан Маршалл. «Я умею прыгать через
лужи».
Владимир Рудак, Лена Ужинова «Я - слон!»
Ирина Ясина. «Человек с
человеческими возможностями».
Про тих, у кого епілепсія:
Давид Б. (Пьер-Франсуа Бошар). «Священная болезнь» (комикс)
Про тих, у кого генетичні захворювання:
Ракель Джарамилло Паласио. «Чудо».
Иен Стракан. «Паренёк в пузыре».
Про тих, у кого синдром Дауна:
Бирта Мюллер. «Планета Вилли».
Света Нагаева. «Хромосоня».
Джакомо Маццариол. «Мой брат – супергерой»
Бетси Байерс. «Лебединое лето».
Про тих, у кого аутизм або розлади аутичног спектру:
Кэндзиро Хайтани. «Взгляд кролика».
Синтия Лорэ. «Правила. Не снимай
штаны в аквариуме».
Андреас Штайнхёфель. «Рико, Оскар и тени
темнее тёмного».
Джонатан Сафран Фоер. «Жутко громко &
запредельно близко».
Марк Хэддон. «Загадочное ночное
убийство собаки».
Мигель Гаярдо, Мария Гаярдо. «Мария и я» (комикс)
Мари-Од Мюрай. «Умник»
Про дім для інвалідів:
Мариам Петросян. "Дом, в котором..." (+)
Ще кілька книг з даної теми
(Джерело The Guardian про дитячі книги з даної теми зі
всього світу: https://www.theguardian.com/…/disability-inclusive-books-th…)
«Серце Аліси» від Stéphane Servant . Це історія про Алісу, дівчинку,
яка стає щасливою і сердитою, яка не може бігати або ходити, але може піти
всюди в своєму інвалідному візку - дівчині з багатою фантазією, яка майже в
усіх відношеннях схожа на всіх.
«каструля Лоренцо» від Isabelle Carrier -
(спочатку «запіканка
д'Анатоле»). Ця книга виглядає
блискучою, в комплекті з химерними ілюстраціями і блискучим метафоричним
посланням: Лоренцо ходить постійно з кастрюлькою, одягає її на голову,
стукає нею і
через це він "не такий, як усі". Інвалідність тут не така очевидна,
але те, як Лоренцо обробляє свою каструлю –
блискучий опис і показ того, які різні діти.
«Закрити очі» Вікторії
Перес Ескріва і Клаудії Рануччі. Тут йдеться про двох братів: один пояснює, що він бачить своєму сліпому
братові, який потім описує, як він переживає світ. Ідеальний спосіб пояснити
дитині зір і сліпоту.
«Вона та інші» Нахла Гандур і Янна Трабульсі:
історія про дружбу і приналежність, включаючи персонажа-інваліда і про те, як він дружить з дівчиною в її новій школі. Історія заснована на власному досвіді дитинства.автора.
«Історія привидів» Хайме Гамбоа і Вен Хсу
Чен. Історія про книгу Брайля, яка порожня і думають, що це привид і ніколи
не читається. Поки сліпа дівчина не знайшла
книгу і не розкрила
історію...
«Читайте книгу зі мною» Лоуренс Шимель і Тіаго
Лопес. Книга про сліпого головного героя. Мова йде тільки про
Антоніо, що
бажає
поділитися своєю любов'ю до книги з кимось!
«Лола і я» К'яра Валентина Сеґре і
Паоло Доменіконі. Історія про дівчину і її
собаку-поводиря і особливі відносини, якими вони діляться.
«Лейла. Рудді Аллая» Надін Каадан. Надін
цитує: «Є багато способів спілкуватися, давайте знайдемо їх разом». Історія
Рапунцель-еске про глуху, але сильну принцесу.
«Власний світ Тамера» Фатіми Шарафіддін. Книга про дитину з
аутизмом, з дійсно точними зображеннями дітей-аутистів.
«Zitti's Cake Shop» Рози Тізіана Бруно і Амбра Гарлашеллі. Книга про
пана Зітту, який глухий і показує, що зрозуміти когось - не завжди потрібні
слова. Іноді вам потрібен чарівний торт або якась тиша.
«Ной» Еліза Маццолі і Соня Марія Люс Посентіні: Книга про
дитину з лицьовими спотвореннями. Важлива ідея - як не судити інших людей на
основі їх зовнішнього вигляду.
«Муета» Енн Кортей і Александра
Пічард. Французька книга про персонажа з
селективним мутизмом - який вибирає не говорити.
«Моя сестра Екса» Мері Торрас і Мікель
Вальверде.
Розповідь хлопчика про його усиновлену
сестру-інваліда з Ариці.
«Моя бабуся завжди пам'ятатиме мене» Самар Махфуз Баррадж
і Майя Фідаві Це історія молодої дівчини, чия бабуся має хворобу
Альцгеймера і як вона повільно починає забувати .
«Лола Вовк» Альмудена Табоада і
Улісс Венселл.
Я люблю, люблю, люблю зовнішній вигляд цієї книги! Лола має нещасний випадок і
більше не може ходити - вона вчиться робити вибір самостійно, але і приймати
допомогу, коли це необхідно. Хотілося б, щоб я читав цю книгу в дитинстві!
КОРЕКТНА ТЕРМІНОЛОГІЯ
Вживання коректної термінології – умова належного сприйняття самої дитини, її потенційних можливостей, її сильних сторін для будування навчання, розвитку та виховання. Акцентом термінології має бути, насамперед, людина, а потім особливості її розвитку, порушення, інвалідність тощо. Так записано в «Конвенції ООН про права людини». Коли ми будемо спиратися на коректні визначення, бачити насамперед дитину, то будемо ефективніше будувати навчальний процес.
Батьки дитини з
особливостями психофізичного розвитку ніколи не говорять : «Наша донька –
розумово відстала».Тож і вчитель має ретельно підбирати слова в спілкуванні.
Дозволяючи собі називати
дітей з особливими освітніми потребами за їх медичним діагнозом, ми знецінюємо
їх як людей, а як відомо,знецінюючи інших, ми знецінюємо себе.
Фахівцями
доведено, що такі слова і вирази мимовільно спричиняють негативні асоціації і
змінюють стереотипи, які часто ізолюють та дискримінують дітей з особливими
освітніми потребами.
Такі слова
як « прикутий…», «сліпий», «жертва» - асоціюються з образом нещасливої та безпорадної людини. Це часто травмує
дитину,позбавляє її можливості вірити в себе.
Інвалідність – не медичний термін! Ми звикли, що таку
людину розглядають як хворого. 16 січня 2018р. в Україні офіційно заборонили термін «інвалід». Тепер коректно казати «особа з інвалідністю».
Також варто відмовитися від слів на кшталт «обмежені
можливості», «неповносправний». Коли говорять «з особливими потребами» - це теж
неправильно. Особливі потреби є у всіх: одні люблять читати, інші – дивитися
телевізор. Прийнятним є термін «з
особливими освітніми потребами».
Некоректна
термінологія |
Коректна
термінологія |
Неповносправні, інваліди, каліки, недієздатні, немічні, хворий, неповноцінні,
дефективні |
Люди з інвалідністю. Людина (дитина), яка має інвалідність. Людина з особливими освітніми потребами. |
Страждає від… Хворіє на… |
Має порушення зору/слуху/опорно-рухового апарату
|
Прикутий до інвалідного візка, візочник |
Користувач крісла колісного; дитина, яка
користується кріслом колісним. Людина (дитина), яка використовує інвалідний
візок. Людина (дитина), яка пересувається на інвалідному
візку. |
Розумово відсталий, з розумовими відхиленнями,
загальмований, ненормальний, дебіл, імбіцил, «гальмо» |
Людина з порушеннями інтелектуального розвитку. Дитина із затримкою в розвитку. Дитина, яка повільно навчається. |
Глухонімий, глухий, як пень
|
Людина з порушеннями слуху, нечуючий, спілкується
жестовою мовою. Людина зі зниженим слухом. Людина, яка не чує, яка погано чує. Людина із залишками слуху. |
Сліпий, сліпий, мов кріт, зовсім сліпий |
Незрячий, особа з порушеннями зору Людина, яка має проблеми зору. Людина, яка не бачить. Людина, яка погано бачить. Людина зі зниженим зором. |
Епілептик, діабетик, депресивний |
Особа з епілепсією/діабетом/депресією Особа, яка має епілепсію /
діабет / депресію |
Карлик, гном, ліліпут |
Людина низького зросту, невисока людина |
Аутик, аутист |
Людина/дитина з аутизмом
|
Особлива дитина, з особливими потребами,
«особятко» |
Дитина з особливими освітніми потребами
|
Інклюзивні діти, інклюзятко |
Дитина з особливими освітніми потребами, діти з
різними здібностями |
Спазматичний (спазматик) |
Дитина з церебральним паралічем |
Психічно хворий, божевільний, псих |
Особа з розумовими/психічними порушеннями. Людина з душевним або емоційним розладом. |
«Даун», «Монголоїд», Даунята |
Людина (дитина) із синдромом Дауна |
******************************************************************************
Деякі матеріали можна використовувати для роботи із дітьми з ООП шкільного віку та дорослими
ОСОБЛИВОСТІ
ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВОЇ СФЕРИ
ДІТЕЙ
З ООП
·
Виконують
регуляцію та охоронну функції.
·
Сприяють
розкриттю потенційних творчих здібностей.
·
Спонукають
до певних вчинків, забарвлюють поведінку в цілому.
·
Допомагають
пристосуватися до ситуації.
·
Супроводжує спілкування і всі види діяльності.
·
Є показником
загального стану дитини, її
психічного і фізичного самопочуття.
Емоція як процес є діяльність оцінювання інформації про зовнішній та внутрішній світ, що надходить у мозок. Емоція оцінює дійсність і доводить свою оцінку до відома організму на мові переживань.
Емоції погано піддаються
вольовий регулюванню, їх важко викликати за своїм бажанням.
Характеристика
емоційно-вольової сфери дитини з ООП:
§ знижений
фон настрою;
§ бідність емоцій;
§ схильність до швидкої зміни настрою (пожвавлення переходить у плач, крик, піднесений настрій — у насупленість та агресію);
§ емоційна бідність, яка зменшує
негативні переживання та сприяє їх швидкому
забуванню;
§ неадекватні форми емоційного реагування на зауваження та заохочення;
§ підвищена схильність до страхів та тривожності;
§
спрямованість позитивних
емоцій на отримання все нових і нових
задоволень;
§ надмірна
імпульсивність, неврівноваженість;
§ одноманітність емоційно-експресивних засобів спілкування;
§
нерозуміння емоційного стану
іншої людини.
|
Особливості
емоційно-вольової сфери дітей шкільного віку |
Здорові
діти |
Позиція дошкільника, школяра; реакції адекватні;
адекватна самооцінка; дотримуються
вимог; багаті емоції, стійкий настрій |
Діти із
затримкою психічного розвитку |
Позиція дошкільника; самооцінка занижена; інфантильні прояви
поведінки; слабо дотримується вимог; яскраві і виразні емоції;
періодична зміна настрою |
Діти із порушенням інтелектуального розвитку |
Позиція дошкільника; реакції часто неадекватні;
неадекватна самооцінка; слабо дотримується вимог;
емоції бідні; настрій нестійкий |
Діти із порушенням слуху |
Неадекватна самооцінка; слабо дотримуються вимог; реакції інколи неадекватні; емоції виразні; періодична
зміна настрою |
Діти із порушенням зору |
Неадекватна самооцінка; переважають негативні
емоції; емоції виражають у звуках та виразних рухах; труднощі у дотриманні вимог |
Діти із порушеннями опорно-рухового апарату |
Уповільнені мімічні реакції; підвищена емоційна збудливість; занижена самооцінка; лабільність настрою |
Домінують прояви:
1)сором’язливості, пов’язані з неповноцінністю;
2) образи (чому це сталося зі мною);
3) почуття
власної неповноцінності (неприйняття свого дефекту);
4)
підвищеної тривожності, залежності.
Формування адекватної самооцінки,
враховуючи наявні особливості:
Ø страх перед негативною оцінкою;
Ø страх перед аудиторією;
Ø занижений рівень домагань;
Ø тривожність.
Корекцію поведінкових реакцій:
Ø прояви агресії (ілюзія захисту);
Ø неадекватність поведінки;
Ø ухилення від контактів;
Ø надмірне очікування допомоги
(психологія утриманця – увесь світ мені винен).
Матеріали "Психолого-педагогічна підтримка дітей з ООП, що навчаються вдома" можна переглянути тут
*********************************************************************************
Соціально-психологічний супровід дітей з ООП
****************************************
Адаптована модель стадій переживання родиною народження дитини з особливими потребами (за О.Романчуком)
2. Заперечення, нереальні мрії.
3. Усвідомлення реальності.
4. Примирення, прийняття та реорганізація життя.
*********************************************************************
Рекомендації
Однією з важливих умов, яка забезпечує комфортне входження дитини з ООП до нового шкільного середовища, освітнього закладу , від якої залежить успішне засвоєння матеріалу є психологічна і професійна готовність педагогічного колективу до роботи з дітьми з ООП.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.