Одним із напрямків в роботі працівників психологічної служби є соціально-психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами та їх батьків. З впровадженням дистанційного навчання такий супровід ускладнюється, але можливий для реалізації. Також не менш важливим у цьому випадку є психологічна допомога педагогам, асистентам педагогів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами. Ось деякі поради. Більш детальну інформацію можна переглянути за посиланням
https://drive.google.com/file/d/1m9AeF84C-ZuRZ_zia32TVeijMGfr9yJu/view?usp=sharing «Психолого-педагогічна підтримка дітей з ООП, що навчаються вдома»
Практичний психолог під час дистанційного навчання може:
- Надавати онлайн допомогу батькам дітей з ООП - надавати індивідуальні консультації батькам з питань, які знаходяться в компетенції психолога.
- Проводити індивідуальні онлайн-заняття з дітьми, спілкуватися з дітьми з допомогою таких технологій як Zoom, Skype, Viber, Googl та ін.
- Проводити консультації для вчителів, щоб допомогти зняти їм напругу, тривогу після занять – це можуть бути індивідуальні онлайн-консультації або тижневі супервізійні онлайн-зустрічі, де ви будете зустрічатись з педагогами і обговорювати всі ті емоції, почуття, які у них виникли.
- Надавати батькам, педагогам корисну інформацію у вигляді повідомлень та посилань на корисні інтернет-ресурси за допомогою соціальних мереж, Viber-групи, на сайті закладу тощо.
- Створювати мотиваційні міні-відео, презентації, порадники для учнів, батьків і дітей на період їх дистанційного навчання.
- Організувати та здійснювати систематичний та регулярний зворотній зв’язок, обмін досвідом та інформацією з батьками та педагогами через спілкування в сучасних месенджерах та соцмережах.
Програми та інтернет-сайти для навчання дітей з ООП
Є багато є освітніх програм, де вже є корекційні завдання, різні заняття, відеоуроки.
· Beclever.cc (багато завдань, особливо для початкової ланки)
· Special-education-degree.net (є 12 програм для дітей з ООП, але тільки англійською мовою)
· Pecs.in.ua (можна завантажувати рecs для дітей з аутизмом, роздруковувати їх, або перемальовувати)
· Sensoria.in.ua (інтернет-магазин, де продають сенсорні обладнання для розвантаження дітей, і для їхнього заспокоєння; деяке обладнання можна зробити самостійно або порекомендувати батькам)
· Dyvogra.com.uk (інтернет-магазин, у якому можна придбати картки візуальної підтримки навчання або завантажити електронні версії й роздрукувати)
Методи заспокоєння учнів і зняття напруження у дитини з ООП, які можна використовувати батькам навіть під час онлайн-уроку:
· розминати кольорове тісто, пластилін;
· малювати чи писати;
· використовувати іграшки з наповнювачем для зжимання в руках;
· замість обтяжувальних жилетів - насипте квасолю чи рис у кишені й зашийте їх. Такий жилет буде заспокоювати учня, а також він краще відчуватиме своє тіло.
· малювати пінкою для гоління, фарбами на воді, пальцем на манці чи ін. крупах, піску (краще після онлайн-уроку).
· Якщо дитина ховається під стіл чи під стілець на занятті - візьміть ковдру чи велике покривало і закутайте дитину, потім посадіть біля екрану, щоби він хоча б почав слухати те, що відбувається.
· Обійми та глибоке дихання.
· Навчіть дитину самостійно надавати собі першу емоційну допомогу: впоратись зі своїми негативними емоціями.
Батьки є каналом комунікації між учителем і дитиною з ООП та між дитиною з ООП і іншими дітьми в класі. Важливо, щоби батьки стали партнерами в навчанні.
Як налагодити співпрацю з батьками:
· Спокійний емоційний стан. Допомога та підтримка дитини з ООП.
· Допомога з онлайн- та офлайн-заняттями.
· Підготовка матеріалів та наочності на уроки.
· Підтримуйте емоційно батьків.
· Мотивуйте до спільного навчання з дітьми.
· Пояснюйте важливість навчання дитини в онлайн-форматі – дайте батькам віру у можливості та сили дитини вчитися дистанційно.
· Зробіть опитувальник для батьків щодо труднощів, з якими вони стикнулися під час карантину, та командно опрацюйте його.
· Спілкуйтеся з батьками телефоном.
· Записуйте мотиваційне відео-монолог для дитини та відправляйте батькам, щоб спонукати дитину до навчання.
· Не змушуйте батьків і не говоріть про те, що вони мусять навчати дитину.
· Будуйте доброзичливі стосунки з батьками.
Види підтримки дитини під час дистанційного навчання:
· Фізична підтримка – повна чи часткова. Допомогти написати, намалювати…або робити ці дії разом.
· Вербальна підтримка – повна чи часткова: похвала, слова-підтримки, додаткові питання, щоб дитина зрозуміла завадння.
· Підказки – жести, рухи тіла, вказівки, використання міміки, які були сформовані ще до карантину.
· Візуальний стимул – картинки, смайлики, фотографії, піктограми, символи, письмові слова.
· Моделювання – демонстрація виконання завдання. Те, що вербально озвучує дорослий, його треба моделювати візуально – або намалювати, або представити у вигляді схеми.
· Маніпуляція символами – розташування об’єктів у визначеному порядку. Можна маніпулювати розташовуючи в порядку, що буде зараз, що буде потім, а що буде після.
· Використання спеціальних карток:
- картки «так/ні» (двох кольлорів);
- картки з певними словами-відповідями;
- піктограми;
- картки-картинки;
- кубики, браслети (червоний-зелений) (якщо важко тримати картки по типу «так-ні»);
- картка зі знаком питання, оклику;
- картки з літерами та цифрами;
- сигнальні картки з емоціями, стікерами.
- Онлайн навчання: https://mon.gov.ua/ua/dlya-batkiv/onlajn-navchannya
- Онлайн курс для батьків: Участь батьків в організації іннклюзивного навчання: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-SmartOsvita+Par+1/about
- Онлайн курс для вчителів: Робота вчителів початкових класів з дітьми із особливими освітніми потребами: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-SmartOsvita+Inc+1/about
- Онлайн курси для освітян щодо роботи з дітьми з ООП:
https://vseosvita.ua/course?CourseSearch%5Bcategory%5D%5B%5D=90
Рекомендовані курси:
· Як навчити дитину володіти емоціями https://vseosvita.ua/course/yak-navchyty-dytynu-volodity-emotsiiamy-68.html
· Бар'єри в навчанні у дітей з когнітивними порушеннями: особливості розвитку дітей із ЗПР, РАС, СДУГ https://vseosvita.ua/course/bariery-v-navchanni-u-ditei-z-kohnityvnymy-porushenniamy-osoblyvosti-rozvytku-ditei-iz-zpr-ras-sduh-63.html
· Корекційні та методичні прийоми роботи з дітьми з когнітивними порушеннями у початковій школі https://vseosvita.ua/course/korektsiini-ta-metodychni-pryiomy-roboty-z-ditmy-z-kohnityvnymy-porushenniamy-u-pochatkovii-shkoli-58.html
· Індивідуальна освітня траєкторія дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання https://vseosvita.ua/course/indyvidualna-osvitnia-traiektoriia-dytyny-z-osoblyvymy-osvitnimy-potrebamy-v-umovakh-inkliuzyvnoho-navchannia-55.html
· Методологічні основи організації психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу дитини із особливими освітніми потребами https://vseosvita.ua/course/metodolohichni-osnovy-orhanizatsii-psykholoho-pedahohichnoho-suprovodu-osvitnoho-protsesu-dytyny-iz-osoblyvymy-osvitnimy-potrebamy-44.html
· Особливі діти в закладі освіти: характеристика нозологій, педагогічні підходи https://vseosvita.ua/course/osoblyvi-dity-v-zakladi-osvity-kharakterystyka-nozolohii-pedahohichni-pidkhody-43.html
· Організація інклюзивного середовища в закладі освіти https://vseosvita.ua/course/orhanizatsiia-inkliuzyvnoho-seredovyshcha-v-zakladi-osvity-40.html
· Психологічні особливості навчання вчителів у системі формальної і неформальної освіти https://vseosvita.ua/course/psykholohichni-osoblyvosti-navchannia-vchyteliv-u-systemi-formalnoi-i-neformalnoi-osvity-20.html
Вбінари:
· Застосування елементів нейропсихологічної корекції розвитку дітей в освітньому процесі у початковій школі https://vseosvita.ua/webinar/zastosuvanna-elementiv-nejropsihologicnoi-korekcii-rozvitku-ditej-v-osvitnomu-procesi-u-pocatkovij-skoli-209.html
· Емоційний розвиток дітей з ООП. Практичні техніки https://vseosvita.ua/webinar/emocijnij-rozvitok-ditej-z-oop-prakticni-tehniki-200.html
· Підтримка дітей з особливими освітніми потребами: практичні поради https://vseosvita.ua/webinar/pidtrimka-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-prakticni-poradi-155.html
· Супервізія з психологом: стратегії вирішення педагогічних задач https://vseosvita.ua/webinar/supervizia-z-psihologom-strategii-virisenna-pedagogicnih-zadac-129.html
· Хто вони: діти з особливими освітніми потребами? https://vseosvita.ua/webinar/hto-voni-diti-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-27.html
· Співпраця фахівців та батьків дитини із особливими освітніми потребами: основні засади ефективної роботи https://vseosvita.ua/webinar/spivpraca-fahivciv-ta-batkiv-ditini-iz-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-osnovni-zasadi-efektivnoi-roboti-128.html
Джерела:
https://osvitanova.com.ua/posts/4508-osoblyvosti-dystantsiinoho-navchannia-ditei-z-oop
https://www.youtube.com/watch?v=HTunncZbvko&feature=emb_logo
Гладких Н. Як поєднати дистанційне навчання з інклюзивним.https://nus.org.ua/articles/yak-poyednaty-dystantsijne-navchannya-z-inklyuzyvnym/?fbclid=IwAR05Dn--Tfc8l5_OKbjHE2UUY6VmOY24mrrf78bATS5_zZc_fh5TXTzuzPE
Платформи https://vseosvita.ua/
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.