ДОСЛІДЖЕННЯ ПИТАННЯ БУЛІНГУ
За даними масштабного дослідження, проведеного Міністерством освіти і науки України, 51,3% учнів зазначили, що стикалися з булінгом, а 24,7% стали його мішенями після початку повномасштабного вторгнення. Найпоширеніші причини цькування – зовнішність (28,7%), особливості поведінки (22,6%) та світогляд (21,5%).
Дівчата
частіше, ніж хлопці, заявляли про булінг на підставі зовнішності.
Також 22,6% учнів зазначили, що приводом для булінгу є особливості
поведінки (надто активна, сором’язлива чи нерішуча, не схожа на інших).
Для 21,5% опитаних
це світогляд, відмінний від думки інших, для 18,7% дітей – уподобання
чи хобі. Згадували також про мовну ознаку: 8,3% для російської мови
та 6,9% для української мови.
Загалом у
дослідженні вивчали, наскільки поширеним є булінг серед учнів, його види й
причини та як це змінилося після початку повномасштабного вторгнення.
Дослідження проводили у листопаді 2023 – січні 2024 року й охопили 5576 учнів
5–9 класів (віком 10–14 років) з усіх регіонів України, крім тимчасово
окупованих територій.
Згідно з
результатами, 51,3% опитаних учнів зазначили, що коли-небудь
стикалися з булінгом: 55,9%, дівчат і 46,2% хлопців. При
цьому 24,7% учнів стали «мішенями булінгу» з початку повномасштабного
вторгнення.
Найчастіше такі
випадки трапляються в Києві (33,7% учнів) й загалом булінг – більш
поширене явище для міст, зокрема обласних центрів (34,4%). У сільській
місцевості 25,3% учнів заявили про булінг, а у містах районного
значення та інших містах – 25,8% і 24,1% відповідно.
Різновиди булінгу, які назвали
школярі
·
Заклики товаришувати з певними друзями (25,9%);
·
Поширення неправдивих чуток (24%);
·
Образливі онлайн-повідомлення (21,4%);
·
Зверхні та принизливі відгуки про зовнішність (21,8%);
·
Жарти або розповіді анекдотів так, щоб було зрозуміло, що це ніби про
конкретну людину (18,3%).
Звернення по допомогу
·
59,4% постраждалих від булінгу зверталися по допомогу. Найчастіше
– до батьків і вчителів;
·
Дівчата частіше зверталися по допомогу, ніж
хлопці: 62,4% проти 55,8%;
·
Що старшими стають школярі, то рідше звертаються по допомогу. Серед учнів
п’ятих класів по допомогу зверталися 68,1% учнів, а серед дев’ятих
класів цей показник скоротився до 47,9%.
Реакція школи на булінг
·
12,4% випадків – до школи викликали батьків і кривдника, і
постраждалого;
·
14,7% випадків – викликали або батьків кривдника, або батьків
постраждалого;
·
Найефективнішим методом виявилося залучення психолога (68,4% випадків
припинення або послаблення булінгу), а поєднання різних методів одночасно дало
найліпші результати, коментують у МОН.
Залученість дорослих до булінгу
·
19,6% опитаних зазначили, що вчителі або інші дорослі зі школи, які
були свідками цькування, не зробили нічого;
·
14,7% школярів стикалися з ситуаціями, коли до булінгу були залучені
батьки однокласників (наприклад, хтось з батьків публічно висловлювався образливо
про дитину або закликав її бойкотувати).
За межами школи
(серед друзів та вдома) менш як 40% школярів спілкуються лише українською
мовою, ідеться у
дослідженні Державної служби якості освіти України. При цьому п’ята частина
дітей спілкується як українською, так і російською мовами однаково. Серед
причин, які назвали учні – звичка спілкуватися російською мовою (33%) та мова
спілкування у сім’ї (20%).
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.