АДАПТАЦІЯ ДИТИНИ ДО НОВИХ УМОВ
Для того, щоб ми сьогодні могли повноцінно жити – ми повинні соціалізуватись до середовища: навчитись жити на новій території з новими людьми, за їх правилами, дотримуючись їх традицій та звичаїв. Дітям легше пристосуватись ніж дорослим. Але саме дорослі повинні показати і навчити дітей як це краще зробити.
Ось кілька порад дорослим щодо адаптації дитини до нових умов.
1. Новий дім. Дорослі повинні, насамперед, говорити дитині: «Де б ми не були – наш дім у серці. Навіть,
якщо він зруйнований. Де б ми не були – ми завжди можемо пустити коріння і почати
створювати новий дім, кращий ніж попередній, бо ми маємо досвід».
2. Безпека. На новому місці варто акцентувати увагу дитини на тому, що
ми в безпеці, це наш
безпечний простір, тут ми будемо жити.
3. Знайомство з новим місцем. Розповідаємо дитині – де/що розташоване - де ти будеш гратись, їсти,
спати, де вбиральня.
4. Знайомимо із правилами перебування на новій території: що можна робити, чого точно не можна. Знання правил – додають відчуття безпеки. Вивчайте
мову - це допоможе підтримувати контакт із місцевими та поступово знайомитись
із культурним осередком країни.
5. Знайомство з містом: розповідаємо
самі про місто, де ми будемо жити, про традиції народу чи особливості регіону, ходимо на екскурсії. Що
більше інформації, то безпечніше.
6. Соціалізація.
Знайомимо дитину з іншими, можете робити це в ігровій формі, де ви призначаєте вашу дитину «вченим», який досліджує новий світ.7. Втома-відпочинок. Під час
адаптації всі сенсорні
системи задіяні на повну: дитина може бути більш дратівливою, вередливою, емоційно нестабільною. Тому важливо
давати дитині можливість відпочити, а інформацію краще дозувати.
8. Стабілізація. Для цього знаходимо щось, що знайоме дитині. Відновлюємо режим та знайомі «ритуали», щоб пов’язати
минуле з теперішнім. І що більше
буде того, що нагадує про звичне – то, знову ж таки, безпечніше.
9. «Культурний шок». Коли ми
потрапляємо в незвичне середовище – ми не можемо зчитувати сигнали – мімічні, вербальні ті, які нам завжди давали інформацію
про середовище, нам
неможливо спиратися на той досвід, до якого ми звикли – це спричиняє стан шоку. Коли
ми дізнаємося більше, зустрічаємося з більшою кількістю людей – звикаємо та
синхронізуємося з новим простором та контактами.
10. Безпорадність. Безпорадність – небезпечна. Тому потрібно намагатися давати дитині невеликі
за обсягом завдання, з якими дитина точно впорається. І звичайно – підтримуємо результат у кожній дії.
11. Успіх. Когнітивні функції під час навчання можуть бути пригнічені через тривогу.
Тому не варто вимагати від дитини високої успішності. Але, поряд з цим, ми
підтримуємо одне одного, розповідаємо про свої успіхи.
12. Спілкування. Намагайтеся долучитися до життя
спільноти та спілкуватися не
тільки з тими, з ким знайомі. Тримайте зв'язок із друзями та близькими з України. Але намагайтесь менше
говорити про війну та жахливі події. Не треба зовсім ігнорувати це, але
зосереджувати увагу тільки на поганих новинах не варто. Життя триває. Можете шукати в соціальних мережах
групи з українцям, які перебувають у тій країні, де ви.
13. Скорбота за близькою людиною. Одночасно з
адаптацією до нового, дитина може бути в скорботі за близькою людиною або за втраченим домом. Звісно
дитяча психіка
здатна впоратись із горюванням. Але у кожного виду скорботи є своя динаміка
та свої закони. Нам важливо допомогти дитині її пережити.
Найбільше для дитини важливий ваш стан, ваші невербальні сигнали (ваша реакція для них важливіша, ніж ваші слова). Загальні правила:
1. Говоріть правду.
Дитині важливо знати правду. Говоримо простими словами.
2. Ми готуємо
людину – «Мені треба розповісти тобі важку новину.
3. Говоримо не
метафорчино – «хтось тепер на небі...». А прямо – «людина померла. Наш дім був розбитий ворогом».
4. Надаємо дитині інформацію і робимо паузи. Щоб коректно реагувати на її
реакцію.
5. Ми повинні відповідати на запитання дитини, раз за разом. Навіть якщо дитина їх ставить щодня,
одні й ті самі.
6.Важливо говорити про свої почуття, про те, що ми теж дуже скучили. Обов'язково наголошувати на тому, що немає в тому, що сталося, провини
дитини чи когось, окрім ворогів.
14. Час для скорботи. Дитині
властиво перемикатись на ігри та радість, а потім повертатись до скорботи. Не треба соромити дитину за те, що
вона сміється та бавиться. Це нормально. Ми звертаємо
увагу на те, коли дитина весь час перебуває у скорботі чи зовсім витісняє тему втрати. Разом із дитиною важливо думати про
те, що зробити у пам’ять
про людину чи місце, яких втратила дитина.
15. Емоції. Дитину може
«затоплювати» різні емоції. Поясніть дитині її стан. Ми можемо сказати: «Зараз ми можемо відчувати сум, страх,
злість – це
нормально. Нумо
подумаємо, що ми можемо робити, коли сумно, коли страшно».
16. Спогади. Якщо у дорослих є сили – разом згадувати різні історії – в тому числі й веселі, пов’язані з
людиною та домом, за якими сумуєте. Важливо діяти –
наприклад, зробити свічник, посадити квіти, дерево, зробити годівничку – як
пам’ять.
Памятайте, пережиті трагічні
події, переїзд на нову територію, нове
місто, не можуть не позначитись на психологічному здоров’ї. Вкрай
важливо відстежувати загальний стан і настрій дитини. Якщо потрібно – запропонуйте звернутися до
психолога.
Джерела:
viber група «Психологічна підтримка»
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.