22 квітня 2022 р.

УКРАЇНСЬКІ ДІТИ ЗА КОРДОНОМ: ПРОБЛЕМИ В ОСВІТІ


 

УКРАЇНСЬКІ ДІТИ ЗА КОРДОНОМ: ПРОБЛЕМИ В ОСВІТІ

Через напад Росії на Україну, за кордоном опиналась велика кількість українських дітей. Але ці діти – це майбутнє нашої країни, наш потенціал. Тому важливо, щоб кожна дитина, яка зараз перебуває за межами своєї країни, продовжила здобувати освіту.

Важливо, аби дитина проходила адаптацію у закладі освіти країни перебування і водночас не відлучилася від освітніх стандартів України, зокрема продовжувала вивчати українську мову, історію України.

Але не все так просто з цим питанням. Наприклад, більшість батьків та учнів бажає продовжувати навчання в українських закладах освіти у дистанційному форматі. Та в деяких країнах умовою перебування біженців є відвідування дитиною місцевої школи. Освітній омбудсмен України узагальнив проблеми, з якими стикаються нині діти з України за кордоном.

1. Доступ до української освіти

Частина шкіл на території України через бойові дії або окупацію не організували дистанційне навчання. Кожна дитина може бути зарахована до іншої школи та приєднатися до дистанційного навчання в будь-якій школі на території України. На жаль, значною проблемою є те, що деякі директори, дізнавшись, що дитина перебуває за кордоном, відмовляють у доступі до освіти. Це пряме порушення прав дітей, що тягне за собою відповідальність керівника.

2. Психологічний стан

Кожен з українців переживає психологічний стрес або викликану війною депресію. Але найбільше від цього страждають діти - пережита ними війна буде впливати на все їхнє життя. Тому чим раніше розпочнеться психологічна реабілітація кожної дитини, тим менш руйнівними будуть наслідки.

У більшості країн створюють усі умови для психологічної реабілітації дітей: надають психологів у закладі освіти, створюють відповідно психологічні центри, безоплатні послуги тощо. Але не всі країни надають ці послуги та відповідні умови.

Також не всі довіряють психологам, не розуміють важливості їх роботи, і тому батьки не звертають увагу на психологічні проблеми дітей і не докладають зусиль пропрацювання отриманих психологічних травм.

Психологічний стан дитини впливає на поведінку, комунікацію з однолітками та дорослими, на навчання, адаптацію та інші сфери життя. Це варто враховувати батькам і педагогам, які працюють із цими дітьми в інших країнах.

3. Мовний бар'єр

У деяких країнах дитина може навчатися в місцевих школах лише тоді, коли володіє мовою країни (наприклад, Туреччина). Мовний бар’єр впливає на усі сфери життя дитини: навчання у місцевих закладах освіти, психологічний стан, адаптацію до нових умов та нової країни.

4. Обов'язковість освіти для всіх дітей в інших країнах та можливі санкції

У деяких країнах є вимога обов’язкової освіти для всіх дітей (наприклад, Норвегія, Австрія, Німеччина, Словаччина та інші), які прибули до країни, а деінде на батьків можуть накладатися санкції за те, що не забезпечили навчання своїх дітей.

5. Адаптація дітей до нових умов життя та навчання

У кожної країни є свої звичаї та правила, які необхідно опанувати й дотримуватися у повсякденному житті для кращої адаптації дітей до нової країни.

Водночас на адаптацію впливає мовний бар’єр. А учні, які навчалися в українських школах, переважно не володіють мовою країни перебування.

Також на адаптацію впливає психологічний стан дитини.

Для адаптації дітей у частині країн створюються інтеграційні класи, які допомагають адаптувати дітей до перебування в нових умовах, навчити мови країни перебування. Але такі класи створюються не у всіх країнах, що ускладнює адаптацію.

6. Подвійне навантаження на учнів та студентів

Через те, що у деяких країнах є вимога обов’язкової освіти, батьки змушені зараховувати дитину до місцевої школи, але дитина водночас продовжує  здобувати українську освіту у своїй школі та класі. Діти мають подвійне навантаження. Уроки переважно проводяться у першій половині дня і деякі вчителі змушені змінювати розклад, підлаштовуючись під розклад учнів, які навчаються за кордоном.

Таке навантаження негативно позначається на дітях, враховуючи, що більшість наших дітей пережили та продовжують переживати психологічний стрес і депресію.

Тому деякі батьки та дитина змушені обирати лише один заклад освіти, переважно закордонний.

7. Нестача обладнання для організації дистанційного навчання

Багато батьків, які виїхали за кордон, повідомляють про нестачу обладнання (комп'ютери та мобільні гаджети) у дітей, що перешкоджає їм отримувати українську освіту і приєднуватися до дистанційного навчання. Це також впливає на отримання освіти у школах. Водночас без гаджетів складно продовжувати навчання і в закордонних закладах освіти. Водночас без гаджетів складно продовжувати навчання і в закордонних закладах освіти.

8. Різновікові класи

Певною проблемою є те, що інтеграційні класи, у яких навчаються українські діти, є різновіковими. Адже у містах та селищах, у яких наразі проживають українці, немає достатньої кількості дітей одного віку для формування класу.  Вік дітей в одному класі може бути від 8 до 17 років.

Діти у таких класах мають різний рівень володіння мовою країни, що ускладнює вивчення мови. Тому і в педагогів, які викладають у цих класах, виникають певні проблеми.

9. Освітні втрати

Учні, які навчалися в українських школах, переважно не володіють мовою країни перебування, або володіють нею на недостатньому для навчання рівні.

Українські діти, які відвідують заклади освіти у країні перебування, проходять адаптацію в інтеграційних класах і не навчаються повноцінно за програмою місцевих шкіл, оскільки програми українських шкіл відрізняються та стандарти відрізняються від програм та стандартів країни перебування. Певною перепоною є відмінність систем освіти.

У частині закладів освіти через бойові дії та окупацію так і не відновили освітній процес, тому учні з цих шкіл, які знаходяться за кордоном, мають проблеми з отриманням української освіти.

Також вчителі, які проводять дистанційні уроки, мають проблеми з інтернетом, наявністю гаджетів, і деінде з організацією навчання та йлшл умов. До цього додаються періодичні повітряні тривоги, бойові дії.

Джерело: https://osvitanova.com.ua/posts/5388-9-naiholovnishykh-problem-v-osviti-z-iakymy-stykaiutsia-ukrainski-dity-za-kordonom

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.

  В Україні запрацював сервіс «Take It Down», який допомагає зупинити поширення в інтернеті оголених і напівоголених фотографій та відео ос...