4 квітня 2022 р.

Методичні рекомендації щодо дистанційної роботи соціальних педагогів у період воєнного стану



 
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ДИСТАНЦІЙНОЇ РОБОТИ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ
У ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ

Сьогодні, у час правового режиму воєнного стану, першочерговим завданням працівників психологічної служби має стати психологічна підтримка дітей, їх батьків, педагогів та збереження психічного та емоційного здоров’я всіх учасників освітнього процесу.

Психологічні служби закладів освіти, враховуючи теперішню ситуацію, повинні працювати як кризові центри психологічної допомоги усім учасникам освітнього процесу. Адже у наш регіон прибула велика кількість тимчасово внутрішньо переміщених осіб, серед яких діти різного віку. Тому працівники психологічної служби надаватимуть першу психологічну допомогу у трьох напрямках:

·        робота з дитиною;

·        робота з близьким оточенням дитини (батьки, опікуни);

·        робота з середовищем, в якому перебуває дитина.

У роботі з такими дітьми потрібно обов’язково враховувати: наявність близького оточення дитини (сама дитина; з одним з батьків; повна родина); ступінь травмуючого фактору (дитина очевидець військових дій; дитина втратила когось з близьких; дитина, яка відчувала загрозу життю, але не була очевидцем військових дій; дитина, яка втратила стабільність через брак інформації, стан тривожності близьких); особливості поведінкових, емоційних та когнітивних проявів у дитини у посттравматичний період (дитина, яка відмовляється від контактів і проявляє незвичайні будь-які реакції; дитина, яка має складнощі у встановлені контакту, емоційно пригнічена; дитина, яка йде на контакт і виражає своє ставлення до події).

Непотрібно забувати і про дітей нашого регіону, які не були безпосередніми учасниками військових дій, але теж могли переживати, перебувати в стресі, проявляти агресивну чи пасивну поведінку через тривожну поведінку батьків, родичів, через надмір інформації по телебаченню про те, що відбувається в Україні, через переселення великої кількості людей у їх місцевість тощо.

Тому основною метою роботи фахівця у подоланні негативних соціальнопсихологічних наслідків в умовах військового стану є актуалізація адаптивних і компенсаторних ресурсів особистості, стабілізація емоційної сфери, мобілізація психологічного потенціалу учасників освітнього процесу, формування стійкості до стресу. 

Завдання фахівців психологічної служби:

- формувати відчуття безпеки, зв'язку з іншими людьми;

- сприяти доступу до соціальної, фізичної та емоційної підтримки;

- формування конструктивних способів вирішення складних життєвих ситуацій та адаптивних копінг-стратегій у всіх учасників освітнього процесу;

- стабілізація емоційної сфери особистості, формування позитивної життєвої перспективи;

- активізація процесів самопізнання, самосприйняття, саморегуляції і самоконтролю, побудова позитивного образу майбутнього;

- формування психосоціальної стійкості до стресу;

- надання своєчасної соціально-психологічної допомоги потерпілим від військових дій;

- запобігання емоційному виснаженню, стресу та панічних атак у батьків і педагогів;

- профілактика дискримінації, формування толерантного відношення до тимчасово внутрішньо переселених людей;

- підвищення адаптаційних можливостей педагога до нових умов організації освітнього процесу;

- підвищення адаптаційних можливостей та мобілізація внутрішніх ресурсів батьків до нових умов життя;

- профілактика девіантної та суїцидальної поведінки серед дітей та молоді в нових умовах навчання та виховання тощо

 

Оскільки організація освітнього процесу буде здійснюватись за дистанційною формою навчання, рекомендуємо працівникам психологічної служби у будь-якому варіанті використовувати наявні електронні ресурси, продумати формат зустрічей та скорегувати розклад занять з учасниками освітнього процесу (за можливості офлайн), щоб надати реальну допомогу, особливу увагу приділяючи тимчасово внутрішньо переміщеним особам, враховуючи особливості стану дітей, умови доступу до шкільної платформи та можливості її використання.

Для реалізації та виконання працівниками психологічної служби завдання щодо збереження емоційного та психічного здоров’я учасників освітнього процесу, надання їм соціально-психологічних послуг в рамках своєї спеціалізації, рекомендуємо використовувати такі засоби комунікації:

    розміщення інформації та рекомендацій на сайті закладу, блозі психолога і соціального педагога;

    створення груп із батьками, учнями, педагогами у соціальних мережах (Viber, Telegram тощо);

    використання електронних платформ (ZOOM, Google Clasroom, Google Meet тощо);

    проведення скайп-конференцій;

    спілкування в телефонному режимі; листування через електронну пошту тощо.

 

Велика увага повинна приділятися просвітницько-профілактичній роботі. Зокрема для педагогів та батьків можна провести лекторії, консультації, тренінги: «Реагування на кризові емоційні стани», «Подолання страху (тривожності) у дітей та повернення у звичайне життя»; для дітей можна організувати онлайн-спілкування «Робота зі страхами та панічними атаками в укритті», «Що таке стрес і як я можу собі допомогти?», «Як допомогти собі у кризовій ситуації», «Різнобарвний світ емоцій – як порозумітися з ним», «Мій життєвий шлях» (орієнтація на позитивне майбутнє) та ін..

Також можна підготувати для всіх учасників освітнього процесу пам’ятки, інформаційні повідомлення на сайті закладу, на інформаційному стенді «Вправи проти стресу», «Як відновити свій емоційний стан», «Як підтримати дитину під час бомбардування» тощо.

 

Варто звернути увагу на низку відповідних корисних матеріалів, що постійно поповнюється і розміщені на  сайті Міністерства (інформаційна кампанія про те, як заспокоїти дітей під час війни). Ці відео – швидка «психологічна» допомога для дітей. Для них створено окрему сторінку на офіційному сайті МОН та на Youtube-каналі МОН.

Чимало ресурсів пропонується громадськими організаціями в мережі Інтернет. Зокрема, психологи та педагоги, які створюють рекомендації, що допоможуть у найскладніший час та будуть необхідні у післявоєнний період.

Важливим джерелом інформації для роботи фахівців психологічної служби в період воєнних дій є створена на сайті ТОКІППО для всіх учасників освітнього процесу рубрика «Психологічна допомога» https://tokippo-psychological-help.blogspot.com/2022/03/blog-post_12.html#more

Щоб відволікти дитину від кризової ситуації, можна скористатись добіркою різноманітних сайтів на допомогу батькам, які можна знайти на сторінках рубрики «Психологічна допомога», а також на інших ресурсах https://www.blogger.com/blog/post/edit/8542912941526126185/3566540372765496554

 

Практичні психологи і соціальні педагоги, щоб допомогти іншим підтримати і стабілізувати свій психічний стан, також потребують підтримки та допомоги – відновити свій внутрішній баланс, емоційну стійкість та мобілізувати свій ресурсний потенціал. Для цього рекомендуємо переглянути  вебінар «Як надавати психологічну допомогу і залишитися в ресурсі» https://www.youtube.com/watch?v=Hmj-mn4s92k ; тренінги від Інституту травми (США): реакції на стрес, навички ресурсності, зчитування й заземлення, які допомагають знизити стрес, стратегії, як допомагати людям, які застрягли в реакції виживання, самі практики виживання https://www.facebook.com/watch/edcampukraine/

Корисними для фахівців психологічної служби є матеріали Ресурсного центру із психосоціальної підтримки для фахівців із психічного здоров`я за покликанням https://www.mh4u.in.ua/ya-fahivecz-iz-psyhichnogo-zdorovya/resursnyj-czentr-iz-psyhosoczialnoyi-pidtrymky/ , де в рубриці «Корисна література»  можна знайти літературу про підтримку людей у стані стресу й у кризові часи, методи роботи із травмою, організацію послуг із психосоціальної підтримки тощо; у рубриці «Навчання і тренінги» - тренінги та навчання, які проводяться українськими та зарубіжними фахівцями, у сфері психологічної підтримки, першої психологічної допомоги тощо.

 

Потрібно пам’ятати, що на сайтах освітніх закладах, на інформаційних стендах повинні бути розміщені номери телефонів, адреси установ, організацій, закладів, куди учасники освітнього процесу можуть зателефонувати у разі потреби для консультування та надання допомоги.

За психологічною підтримкою можна звернутися :

      Національна психологічна асоціація з початком військових дій силами небайдужих людей зібрала психологічний консультативний центр для тих, хто переживає паніку, тривогу та постійний стрес. Щоб звернутися за допомогою до центру – треба заповнити анкету.

      Бот першої психологічної допомоги із порадами психологічної підтримки для себе та щоб підтримати інших.

      Також Міністерство освіти і науки України з сертифікованими психологами Асоціації інноваційної та цифрової освіти запускає щоденні онлайн зустрічі о 13.00 та 20.00 тут .

      Цілодобова безплатна платформа для психологічних консультацій “Розкажи мені”, створена Інститутом когнітивного моделювання, МОЗ. Щоб отримати допомогу – необхідно заповнити анкету на сайті, коротко описавши свій стан.

 

Зберігаємо спокій, турбуємося про наше психічне злоровя, опікуємося один одним, а все решта - надолужимо!

 

 

 

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.

  В Україні запрацював сервіс «Take It Down», який допомагає зупинити поширення в інтернеті оголених і напівоголених фотографій та відео ос...