29 грудня 2022 р.

ЯК НАВЧАТИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ (поради педагогам та батькам)

 



ЯК НАВЧАТИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ  
(поради педагогам та батькам)

Перебування дитини у тривалому стресі призводить до значної кількості змін у її поведінці, емоційній та когнітивній сферах, що впливає на засвоєння шкільного матеріалу та вцілому на навчання в умовах війни.

МОЖЛИВІ ЗМІНИ, ЯКІ ВАРТО ВРАХОВУВАТИ ПРИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ:

Ø  Через легалізовану ненормативну лексику потрібно одразу вводити правила прийнятної поведінки у вашій спільноті.

Ø  Через тривалий стрес дитина/людина перестає відчувати свої потреби, тому прийдеться нагадувати пити, їсти, йти до туалету, рухатись.

Ø  Стрес та травматизація змінює та фрагментує сприйняття часу і реальності, тотму обов’язково потрібно наголошувати на поточній даті.

Ø  Тривога спричиняє велику кількість інформації. Чіткі правила, інструкції, крокове пояснення, рутини, обов’язки допоможе відновити внутрішню рівновагу.

Ø  Лімбічна система важче витримує напругу – не перенавантажуйте інформацією організм.

Ø  Під час стресу діти уважніші до сенсорних та невербальних сигналів, ніж до слів. Тому можуть перевтомлюватись від навантаження контактами. Потрібно робити паузи, пити воду, коли відчуваємо напругу – робити руханки.

Ø  Діти часто забувають нові імена і не можуть пригадати імена тих, кого вже давно знають. Тому варто повторювати своє ім’я та тих, хто є в оточенні дитини.

Ø  Через травматизацію, досвід дитини стає фрагментованим: дитина може не пам’ятати того, що нам здається, повинна пам’ятати. Потрібно налагодити зв’язок – минуле/теперішнє/майбутнє. Для цього, наприклад, пройдіться разом по знайомих місцях, пригадайте щось, що їх з ними пов’язує, доторкніться до речей, що нагадують минуле.

Ø  В цей час змінюється самооцінка, діти живуть в режимі очікування невдачі. Їм потрібен досвід перемог і підтримка: маленькі знайомі завдання, в яких був би швидкий результат. Святкуйте перемоги дня.

Ø   Під час травми діти втрачають контроль. Тому не потрібно давати завдань, які вимагають заплющити очі.

Ø  Для заспокоєння використовуйте дихання, акцентуючи увагу на довгому видиху.

Травматичні події впливають на виникнення певних емоцій, відносин та емоційні реакції. І часто не можливо передбачити, що може стати тригером для їх проявів. Тому під час підготовки уроків потрібно бути дуже обережними із підбором відео, фото та музики. Важливо знати, через який досвід пройшла родина, щоб надати підтримку, якщо вона потрібна.

Все це впливає на ЗМІНИ В НАВЧАЛЬНИХ НАВИЧКАХ. І це потрібно розуміти, знати і пояснити дітям, що це нормально, ніхто не тупий, не невдаха, і що це тимчасово.

1.                Тимчасова втрата знань Стрес та канікули «відкинули» отримані знання назад, тобто вплинули на роботу довгострокової пам’яті. Тому варто приділяти час на повторення матеріалу і обовязково пояснити дітям, щоб зняти їх тривогу – все поступово пригадаємо.

2.                Багато дітей відвикли писати ручкою на папері. У багатьох може змінитися почерк. Спостерігається деякий регрес в письмових навичках. Темп навчання і темп письма буде уповільнюватися. Але якщо дітям давати частіше вправи на розслаблення м’язів - все згодом повернеться.

3. Діти «забувають» правила орфографії. Можливо, ігри зі словами, кросворди, картки стануть в пригоді.

4. Можуть бути складнощі із предметами та знаннями, що пов’язані з просторовою орієнтацією (це одночасно і геометрія, тригонометрія і те, що пов’язане з прийменниками «над», «за», «під», «через» та ін.). Потрібні вводити будь-які активності, де б дитина могла створювати 3D-моделі – Лего, пластилін, оригамі, ліпка, спорт, гра на музичних інструментах тощо.

5. Травматичний досвід ускладнює сприйняття абстрактних понять: потрібна наочність, прикладні, практичні, конкретні, зрозумілі знання та дії.

6. Навички читання у дітей можуть погіршитись. Але це теж тимчасово.

7. Довгострокова пам’ять: процеси запам’ятовування інформації можуть бути ускладнені. Тому варто для відновлення цієї функції починати з маленьких обсягів інформації, закріплювати все в діях, в рухах. На перервах рухатись!

8. Діти під час навчання можуть крутити щось в руках, гойдатися на стільці це не відволікання, це їх спосіб «відгальмувати» зайві сигнали – багато дітей так, навпаки, концентрується. Варто включити руханки в освітній процес.

9. Часто тримають телефон в руках це символ керованості, контрольованості. Може варто включати додатки в телефонах в процес навчання?

10. Дітей може більше дратувати те, що не відчувається практичним. Тому важливо давати більше проєктної роботи.

Як же допомогти дітям навчатися? Як дорослим організувати свою діяльність, щоб підтримати учнів?

ПОРАДИ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПІД ЧАС ВІЙНИ:

·        психоемоційна підтримка та спілкування з однокласниками, педагогами, батьками — головна мета навчання;

·        не уникайте розмов про війну: обговорюйте ситуацію, що склалася, щоб зменшити напругу та встановити довіру з дитиною;

·        заняття здебільшого орієнтуйте на повторення;

·        не розпочинайте урок з опрацювання нових тем;

·        уникайте негативних оцінок та великих за обсягом домашніх завдань;

·        створюйте ситуації успіху, позитивну мотивацію, хваліть їх;

·        враховуйте всі когнітивні зміни в учнів, які відбуваються під впливом травми і впливають на навчання;

·        говоріть із дітьми про емоції та почуття, навчіть їх розпізнавати та контролювати;

·     нагадуйте про інформаційну гігієну користування ґаджетами;

·     розвивайте в учнів критичне мислення, емоційний інтелект: вчіть перевіряти інформацію, розпізнавати фейки, маніпуляції, аналізувати різні точки зору;

·        для засвоєння нового матеріалу використовуйте регулярно дихальні вправи, вправи для фізичної активності, руханки між завданнями та динамічно змінюйте форми роботи для утримання дитячої уваги;

·        для дистанційного навчання – чітко визначіться з платформою навчання (єдина для класу), графіком прямих трансляцій, правилами роботи на відстані, із спільним ритуалом для класу, вибором інтерактивних та креативних вправ, візуального інструментарію, форматом перевірки та здавання роботи, приділіть окрему увагу знайомства з дітьми та дітей між собою, спілкуванню в чаті (правила поводження).

ПІД ЧАС ОРГАНІЗАЦІЇ УРОКУ:

·        Встановіть емоційний зв'язок з учнями – спитайте як пройшли вихідні, який настрій.

·        Для позитивного підкріплення – обговоріть плани, мрії на майбутнє.

·        Повторіть пройдений матеріал.

·        Для засвоєння нової інформації, концентрації уваги – зробіть дихальні вправи.

·        Для проведення основної частини уроку – використовуйте інтерактв, цікаві вправи.

·        Виділіть час для обговорення, фізичні вправи, ігри.

·        Разом підсумуйте урок – створіть «ситуацію успіху», похваліть.


МОЖНА ЗАПРОПОНУВАТИ ОНЛАЙН-ІНСТРУМЕНТИ:

Готові вправи з різних предметів + можливість створення власних

learningapps.org

Це система готових вправ з різних предметів, та ще й з можливістю автоматичної перевірки системою. Потрібно створити папку класу, залити туди вправи — вже наявні там чи створені вами. Можна моніторити виконання цих вправ.

Перевірка знань учнів

ClassTime

Цей тестовий сервіс — безкоштовний. Вчитель може використати 9 абсолютно різних і нестандартних типів запитань. Є відкриті запитання, запитання на встановлення відповідності, можливість дати розлогу відповідь. На закріплення знань учням можна давати контрольний тест через цю ж платформу. Також можна створити опитування і надати доступ до нього дітям.

Вчительський креатив: створення навчальних відео

EdTedтаEdpuzzle

Учні встановлюють застосунок на телефоні та вводять код класу, який дає вчитель. У цьому класі будуть з’являтися завдання від педагога. Коли учні переглядають навчальне відео, воно зупиняється на певній секунді та спливає завдання від учителя. Його треба виконати одразу, і тільки потім можна буде рухатися далі.

Готові вікторини з предметів і розробка авторських

Quizizz

Цей сервіс англомовний, але у використанні інтуїтивно зрозумілий. Але там вже є чимало готових тестів з різних предметів українською мовою. Щоб створити свою першу вікторину для класу — просто зареєструйтесь.

Створення крутих презентацій

slides.com

Тут можна створити крутезні інтерактивні онлайн-презентації. Можна легко підібрати дизайн, додати фото, зображення, посилання на відео. Окрім традиційних презентацій сервіс дає змогу створювати мультимедійні проєкти/лонгріди (невеликі історії з малою кількістю лаконічного тексту та великою кількістю візуальних засобів).

Таким чином, потрібно, щоб В ОСВІТНЬОМУ ЗАКЛАДІ БУЛО ЗАБЕЗПЕЧЕНО:

Ø   БЕЗПЕКА. Будь-який процес навчання починається з відчуття безпеки. Безпека – це наша передбачуваність, знання правил, знання території, тілесна недоторканість, повага до кордонів, зрозумілі правила, «безпечний простір» – коли дитина навіть на своєму місці може «усамітнитися», наприклад, вигадати жест, який це сигналізує.

Ø   БЛИЗЬКІСТЬ. Єдність можна запровадити через спільний спів, девіз, ритуали привітання та прощання, спільні проєкти чи допомогу ЗСУ, висаджування рослин тощо.

Ø   СТРУКТУРА: правила, розклад.

Ø   ПІДТРИМКА: обмін емоціями, почуттями, заохочення, спілкування, фіксація результату.

Ø   СПІВЧУТТЯне жаліємо. Емпатійне відношення до інших.

Діти переживають складний досвід. Але вони сильні. Але завдяки підтримці дорослих, вони можуть швидше впоратися із травмою і відновити свої навчальні навички.

Джерела:

viber група «Психологічна підтримка»

https://osvitoria.media/experience/yak-navchaty-pid-chas-vijny-cheklist-uchytelya-na-dystantsijtsi/

https://osvitanova.com.ua/posts/5651-svitlana-roiz-dala-porady-batkam-i-vchyteliam-iak-dopomohty-ditiam-prodovzhyty-navchannia-v-umovakh-viiny

https://osvitoria.media/experience/osvitnij-protses-pid-chas-vijny-aktualni-porady-dlya-vchyteliv/

https://osvitanova.com.ua/posts/5541-8-laifkhakiv-efektyvnoi-dystantsiiky-v-pochatkovykh-klasakh












Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.

  В Україні запрацював сервіс «Take It Down», який допомагає зупинити поширення в інтернеті оголених і напівоголених фотографій та відео ос...